بيعه و آن معبد نصارى است (كليسا) چنانكه قاموس و صحاح و اقرب-
الموارد گفته «وَلَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ
النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَبِيَعٌوَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ
يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ»حجّ: 40.
صوامع جمع صومعه است (دير) و بيع جمع بيعه است (كليسا) و اين هر دو
راجع بنصارى است، صومعه براى راهبان و كليسا براى ديگر نصارى در مجمع البيان گويد
گفتهاند: بيع معابد نصارى است در شهرها و صوامع معبد آنهاست در كوهها و صحراها.
صلوات، كنشتهاى يهود است طبرسى آورده گويند اصل آن صُلْوَة (بر وزن عروة) است در
تعريب صلوة شده است، مساجد معبد مسلمين است.
امّا معنى آيه: نبايد گفت ظاهر آيه، احترام و رسميّت صومعهها و
كليساها و كنشتها را همطراز مساجد نشان ميدهد! زيرا ظاهر آيه آنست: اگر جنگ نبود و
خدا بعضى را با بعضى دفع نميكرد دشمنان پيامبران و اعداء دين در هر عصر معابد را
از بين برده و آثار پيامبران را محو ميكردند. و از اين آيه چنانكه الميزان گفته
معلوم ميشود كه در شرايع گذشته فى الجمله دفاع بوده است هر چند كيفيّت آن معلوم
نيست.
بَين:وسط. «وَجَعَلْنابَيْنَهُمازَرْعاً»كهف: 32 ميان آندو باغ، زرعى قرار
داديم «وَجَعَلَبَيْنَهُمابَرْزَخاً»فرقان: 53 اقرب الموارد گويد:
بين ظرف است بمعناى وسط. راغب گويد: بين وضع شده براى تخلّل و وسط
ميان دو چيز.
اين كلمه هم اسم و هم ظرف زمان و مكان بكار ميرود، و هر گاه بمكان
اضافه شود ظرف مكان است مثل دو آيه فوق و چون بزمان اضافه شود ظرف زمان است مثل:
«ازوركبين العصر و الاصيل» از قرآن مجيد
بران ظرف زمان مثلى پيدا نشد. اين كلمه در دو آيه فوق مبنى بر فتح است و چون اسم
استعمال شود معرب باشد مانند سائر اسماء