responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 252

كه جامع بناء و عرصه است (قاموس) روشن ميگردد كه ترجمه صحيح بيت، اطاق و ترجمه «دار» خانه است، اطلاقات قرآن نيز از اين قرار است، چنانكه با مراجعه به المعجم- المفهرس واضح ميگردد.

8- «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌» احزاب: 33 در باره اين آيه به «اهل» رجوع شود.

بَيد: فنا. از بين رفتن. «قالَ ما أَظُنُّ أَنْ‌ تَبِيدَ هذِهِ أَبَداً» كهف: 35 گفت گمان ندارم كه اين باغ از بين برود و فانى شود. در نهج البلاغه در صفت دنيا آمده‌

«نَافِدَةٌ بَائِدَةٌ».

خطبه 109 يعنى دنيا تمام شدنى و فنا شدنى است.

بيض: بياض: سفيدى.

«يَوْمَ‌ تَبْيَضُ‌ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ» آل عمران: 106 ابيضّ از افعال آن است مثل‌ «وَ أَمَّا الَّذِينَ‌ ابْيَضَّتْ‌ وُجُوهُهُمْ» آل عمران: 107 و ابيض وصف است مثل‌ «الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ‌» بقره: 187 بيضاء مؤنّث ابيض ميباشد «وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذا هِيَ‌ بَيْضاءُ لِلنَّاظِرِينَ» شعراء: 33.

بِيض‌ (بكسر اول) جمع ابيض است‌ «وَ مِنَ الْجِبالِ جُدَدٌ بِيضٌ‌» فاطر: 27 راغب گويد: بتخم مرغ بجهت سفيد بودنش بيضه گويند و جمع آن بيض (بفتح اول) است در وصف حوريان بهشتى آمده‌ «كَأَنَّهُنَ‌ بَيْضٌ‌ مَكْنُونٌ» صافات:

49.

از آيه‌ «وَ ابْيَضَّتْ‌ عَيْناهُ مِنَ- الْحُزْنِ» يوسف: 84، بدست ميايد كه بينائى حضرت يعقوب از بين رفته بود، بعضى‌ها گفته‌اند با بياض عين مقدارى از بينائى باقى ميماند، الميزان در ردّ اين سخن گويد: آيه 93 همين سوره كه ميگويد: اين پيراهن مرا ببريد و بصورت پدرم بيندازيد كه بينا ميشود دليل آنست كه بينائى وى از بين رفته بود. مخفى نماند: آيه صريح است در اينكه سفيدى چشم يعقوب معلول حزن بود. آمدن مژده يوسف نيز توأم با سرور بود لذا سرور

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 252
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست