بهمة بمعنى سنگ سخت است، بمرد شجاع بجهت صلابتش بهمة گويند و هر چه
از محسوسات و معقولات فهمش دشوار باشد مبهم گويند، بهيمه آن است كه نطق ندارد و
اين را از آن سبب گفتهاند كه در صورت آن ابهام است ولى در عرف بغير درندگان و
طيور، گفته ميشود.
در مجمع البيان فرموده: بهيمه اسم هر چهار پاست در دريا باشد يا در
خشكى. در قاموس گفته بهيمه هر چهار پاست و لو در دريا باشد، يا هر حيوانيكه تميز
ندارد، جمع آن بهائم است. از زجاج نقل شده: بهيمه هر حيوانى است كه عقل ندارد.
نا گفته نماند: اين تركيب (بَهِيمَةُالْأَنْعامِ)در قرآن سه بار آمده و در هر بار به «انعام» اضافه
شده است در باره انعام گفتهاند كه مراد از آن گوسفند و گاو و شتر است (انعام
ثلثه) اين از بعض آيات نيز بدست ميايد مثل «زُيِّنَ- لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ ...مِنَ الذَّهَبِ وَ
الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ...»آل عمران:
14، كه خيل (اسبان) از انعام جدا ذكر شده است و مثل «وَالْأَنْعامَ خَلَقَها- لَكُمْ فِيها دِفْءٌ وَ مَنافِعُ ...وَ
الْخَيْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوها وَ زِينَةً»نحل: 5- 8، كه اسبان و استران و
خران از انعام جدا نقل شدهاند و مثل «وَمِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ»فاطر: 28.
و در بعض آيات در اعمّ بكار رفته است نظير «أُولئِكَكَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»اعراف: 179 و نظير «كُلُواوَ ارْعَوْا
أَنْعامَكُمْ»طه: 54 و غيره.
در اينصورت آيا مراد از انعام در سوره مائده، اعمّ است و يا