responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قواعد فقه نویسنده : محقق داماد‌، سيد مصطفى    جلد : 3  صفحه : 248

خود را به دفتر دادگاه ارسال مى‌دارد. مدير دفتر پس از اتمام تبادل لوايح پرونده را به نظر رئيس دادگاه رسانيده تا رئيس دادگاه رأى مقتضى صادر نمايد.
در اين نوع از دادرسى به موجب ماده 164 ق. آ. م، حكم دادگاه در تمام موارد حضورى محسوب شده مگر در مواردى كه مدّعى عليه هيچ جواب كتبى نداده باشد.
نوع دوم دادرسى اختصارى است؛ در دادرسى اختصارى وقتى خواهان دادخواست خود را با پيوست‌ها به دفتر دادگاه تسليم نمود مدير دفتر دادگاه مكلف است در صورت كامل بودن دادخواست بلافاصله و در صورت ناقص بودن پس از رفع نقص دادخواست، يك نسخه از دادخواست و پيوست‌ها را با تعيين روز و ساعت جلسه دادرسى براى مدّعى عليه ارسال دارد، ابلاغ جلسه رسيدگى به طرفين الزامى است و طرفين مى‌توانند در جلسه رسيدگى شخصا حاضر شوند يا لايحه بدهند و يا وكيل معرفى نمايند و دادگاه بايستى در اين نوع دادرسى قبل از شروع به رسيدگى اطمينان از ابلاغ جلسه به طرفين يا وكلاى آنها داشته باشد. در اين نوع دادرسى نيز در صورتى حكم، غيابى تلقى مى‌گردد كه مدّعى عليه در هيچ يك از جلسات حاضر نشده باشد.
ب) مرحله بعد از انقلاب
به موجب ماده 11 لايحه قانونى تشكيل دادگاههاى عمومى مصوب 10 مهر 1358 شوراى انقلاب، رسيدگى اختصارى جايگزين رسيدگى عادى گرديد و در نتيجه در رابطه با رسيدگى غيابى نيز مقرّرات و ضوابط جديدى وضع گرديد.
در ماده 29 اين لايحه آمده است: احكام دادگاههاى صلح و دادگاههاى حقوقى و جزايى (در امور جنحه) حضورى محسوب است مگر آن كه حسب مورد خوانده يا متهم يا وكيل آنها در هيچ يك از جلسات دادگاه حاضر نشده و يا لايحه دفاعيه نفرستاده باشد. با توجه به مراتب فوق اوّلا، در تمام موارد رسيدگى به صورت اختصارى است نه عادى؛ ثانيا، رسيدگى دادگاهها تنها در صورتى غيابى است كه خوانده در هيچ يك از جلسات دادگاه حاضر نشده باشد و لايحه دفاعيه نفرستاده باشد.
بنابراين بر خلاف قوانين قبل از انقلاب، اگر خوانده دادرسى اختصارى لايحه‌
نام کتاب : قواعد فقه نویسنده : محقق داماد‌، سيد مصطفى    جلد : 3  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست