responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قواعد فقه نویسنده : محقق داماد‌، سيد مصطفى    جلد : 3  صفحه : 246

جمله نام، نام خانوادگى و اقامتگاه- شرط شده است (ماده 72 ق آ. د. م). مدير دفتر دادگاه ظرف دو روز از تاريخ رسيد دادخواست بايد نسخه‌اى از آن را با پيوست‌ها براى ابلاغ به مدّعى عليه به مأمور ابلاغ تسليم كند و در كليه نسخ دادخواست، شعبه‌اى كه به دعوى رسيدگى خواهد كرد و نام مأمور ابلاغ و تاريخ تسليم دادخواست به مأمور را قيد نمايد (ماده 89 ق آ. د. م). ابلاغ دادخواست و پيوست‌ها بايد توسّط مأمور ابلاغ به عمل آيد و مأمور نامبرده مكلف است آن را در ظرف دو روز به شخص مدّعى عليه ابلاغ نموده و در نسخه ثانى رسيد اخذ نمايد و در صورت امتناع عودت نمايد (ماده 90 ق آ. د. م). در مواد بعدى اين قانون در رابطه با نحوه و كيفيت ابلاغ اوراق دعوى به خوانده غايب يا مستنكف از دريافت اوراق دعوى راه‌حل‌هايى پيش‌بينى شده است.
على رغم مراتب فوق و تأكيد قانونگذار به حضور طرفين در امور دادرسى و تضمين اين امر با تدوين قوانين متعدد، عدم حضور خوانده در جلسه دادرسى اعم از اين كه با فرض اطلاع از دعوى صورت گرفته يا در پى عدم اطلاع از دعوى باشد مانع رسيدگى و اتخاذ تصميم تلقى نشده است (ماده 165 ق آ. د. م).
و دادگاه طبق مقرّرات مربوطه مى‌تواند در اين خصوص حكم غيابى صادر نمايد.
قانون اصلاح بعضى از مواد قانون آيين دادرسى مدنى و الحاق موادى به آن مصوب 1347 از قوانين مذكور فراتر رفته و در مواردى رسيدگى به دعوى خواهان را، حتى بدون ابلاغ اوراق دعاوى به خوانده تجويز نموده است. به موجب ماده 6 اين قانون، در دعاوى كه موضوع آن مطالبه وجه نقد و دعوى مستند به اسناد عادى است؛ دادگاه مى‌تواند بنا به تقاضاى خواهان بدون اخطار به خوانده و در جلسه ادارى فوق العاده با ملاحظه اصول اسناد خواهان و با اخذ تأمين كافى براى جبران خسارت احتمالى خوانده اقدام به صدور حكم غيابى نمايد؛ اين قبيل احكام از حيث آثار تابع مقرّرات مواد 174 و 175 قانون آيين دادرسى مدنى مى‌باشند. با توجه به مفاد ماده مرقوم، قانون با احراز شرايطى رسيدگى غيابى را در اين فرض تجويز نموده كه اهم آن شرايط عبارت است از:
1. موضوع مطالبه وجه نقد باشد. 2. دعوى مستند به اسناد عادى باشد. 3.
خواهان تقاضا كند كه بدون اخطار به خوانده به دعوى رسيدگى شود. 4. اصول‌
نام کتاب : قواعد فقه نویسنده : محقق داماد‌، سيد مصطفى    جلد : 3  صفحه : 246
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست