responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قواعد فقه نویسنده : محقق داماد‌، سيد مصطفى    جلد : 2  صفحه : 83

أَيْدِيكُمْ مِنْهُ مٰا يُرِيدُ اللّٰهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»؛ يعنى اگر جنب بوديد تطهير كنيد و اگر مريض يا در سفر بوديد يا قضاى حاجت كرديد و يا با زنان هم‌بستر شديد و آب براى تطهير نيافتيد، با خاك پاك تيمم كنيد و صورت و دستهاى خود را مسح كنيد. خداوند نخواسته است كه شما را در حرج قرار دهد، بلكه مى‌خواهد شما را تطهير كند و نعمت خود را بر شما تمام سازد، شايد شما شكرگزار شويد.
با ملاحظه آياتى كه قبل از آيه مذكور قرار دارند و به پاره‌اى از احكام غير عبادى مثل حكم نكاح با اهل كتاب مربوط مى‌شوند و با عنايت به تأكيد ويژه‌اى كه در سياق عبارت آيه و نحوه نفى حرج وجود دارد، [1] به نظر مى‌رسد كه نفى حرج مندرج در آيه، ناظر به احكامى است كه در اين آيه و آيات مقدم بر آن در ابتداى سوره مائده آمده است و به علاوه، به علت عموميت و اطلاقى كه دارد همه احكام شرع را در بر مى‌گيرد و شامل كليه مقررات اسلامى مى‌شود.
ج) در آيه 185 سوره بقره خداوند مى‌فرمايد: «... وَ مَنْ كٰانَ مَرِيضاً أَوْ عَلىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّٰامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّٰهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لٰا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ ...»؛ [2] هر كس كه مريض يا مسافر باشد، پس در تعدادى از ايام ديگر [روزه بگيرد]. خداوند براى شما آسانى مى‌خواهد و مشقّت و عسر را براى شما نمى‌خواهد.
اين آيه نيز اراده شارع را در تسهيل و گشايش امور مردم بيان مى‌كند؛ زيرا وجوب و تعيين روزه را كه از احكام مسلم اوليه است در روزهاى بيمارى و سفر از بيمار و مسافر نفى كرده و رخصت داده است كه پس از پايان اين دوران، به اين تكليف عمل شود. به علاوه، چون در اين آيه، نفى عسر به صورت علت كلى يك حكم جزئى بيان شده است، جملۀ «يُرِيدُ اللّٰهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لٰا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» عام است و از لحاظ ثبوتى، همۀ احكام را شامل مى‌شود.
[1] برخى مفسران از قبيل علامه طباطبايى ورود «مِنَ» بر مفعول «مٰايُرِيدُ» و همينطور تعليق نفى بر اراده جعل را در آيه مذكور نشانه‌اى بر تأكيد دانسته‌اند (الميزان فى تفسير القرآن؛ ج 5،ص 230).
[2] بقره، 185.
نام کتاب : قواعد فقه نویسنده : محقق داماد‌، سيد مصطفى    جلد : 2  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست