responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اعلام القرآن نویسنده : فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 225
زندانى شدن آنها چندان سازگارى نيست.
نگرفتن بهاى آذوقه و قرار دادن پنهانى آن در ميان بار برادران براى ترغيب آنها به بازگشت دوباره (يوسف/ 12، 62)، يادآورى احترام و مهمان نوازى خويش (يوسف/ 12، 59) و مشروط كردن جواز ورود آنان به مصر و تهيه دوباره آذوقه، به همراه آوردن بنيامين، همه در ارتباط با زمينه سازى براى آمدن دوباره آنها و همراه آوردن بنيامين، قابل ارزيابى است: «فَان لَم تَأتونى بِهِ فَلا كَيلَ لَكُم عِندى و لا تَقرَبون». (يوسف/ 12، 60) برادران قول مؤكد مى‌دهند كه ضمن گفت و گو با پدر و راضى كردن او، بنيامين را نزد يوسف عليه السلام بياورند: «قالوا سَنُروِدُ عَنهُ اباهُ و انّا لَفعِلون».
(يوسف/ 12، 61)
تلاش برادران براى بردن بنيامين‌
برادران در تلاش براى جلب رضايت پدر و همراه بردن بنيامين، ابتدا، شرط يوسف عليه السلام مبنى بر آوردن بنيامين به عنوان جواز ورود دوباره به مصر و تهيه آذوقه را يادآورى مى‌كنند، تا با توجه به قحطى و خشكسالى و نياز شديد خانواده به آذوقه، رضايت پدر را به دست آورند: «فَلَمّا رَجَعوا الى‌ ابيهِم قالوا يابانا مُنِعَ مِنَّا الكَيلُ فَارسِل مَعَنا اخانا نَكتَل و انّا لَهُ لَحفِظون». (يوسف/ 12، 63) اشاره به اندك بودن آذوقه‌اى كه گرفته‌اند و آوردن يك بارِ اضافى گندم نيز در اين زمينه قابل ارزيابى است: «... و نَزدادُ كَيلَ بَعيرٍ ذلِكَ كَيلٌ يَسير». (يوسف/ 12، 65) از ظاهر آيه برمى‌آيد كه در هر بار، بيش از يك بارِ شتر به هر نفر آذوقه نمى‌داده‌اند.
علاقه فراوان يعقوب به بنيامين و نگرانى او نسبت به جان وى، به ويژه با توجه به سابقه برخورد برادران بايوسف و نيز احتمال وجود خطر براى او از جانب عزيز مصر نيز مانع از آن مى‌شد كه پدر با رفتن وى موافقت كند. [1] برادران در تلاش براى رفع اين نگرانيها از يك سو به بازگرداندن بهاى آذوقه اشاره مى‌كردند كه مى‌تواند نشانه لطف، مهربانى و خيرخواهى عزيز مصر نسبت به آنان باشد [2] و از سوى ديگر بر حفظ و حراست از بنيامين‌
[1] . جامع‌البيان، مج 8، ج 13، ص 14؛مجمع‌البيان، ج 5، ص 378؛ قس: كتاب مقدس، تكوين 42: 38- 29
[2] . جامع البيان، مج 8، ج 13، ص 14- 15؛روض الجنان، ج 11، ص 112
نام کتاب : اعلام القرآن نویسنده : فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 225
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست