responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير پژوهي ابوالفتوح رازي نویسنده : ایازی، سید محمد علی    جلد : 1  صفحه : 390

در بحثى نيز كه در باب قرآن و ترجمه قرآن است، نمونه اى از اين استقلال معنايى و ظرافت خاص مفهومى را از واژگان قرآن از كتاب كليّات سبك شناسى ذكر مى كنيم: ظرفيت معنايى ويژه دو واژه «انسان و بشر» و مفهوم مستقل هر كدام در قرآن كريم مشخص شده و هر كدام دقيقاً در جاى خاص خود به كار رفته است، در برخى كتب اصولى آمده است كه در لفظ «انسان» در قرآن مجيد جنبه ملكوتى، و در لفظ «بشر» كه ظاهراً مترادف انسان است، جنبه حيوانى اشرف مخلوقات لحاظ شده است. بنابراين در آيه «خَلَقَ الاْءِنْسانَ * عَلَّمَهُ الْبَيانَ» [1] كه در مقام ستايش است، نمى توان «بشر» را جايگزين «انسان» كرد و در آيه «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» [2] نيز كه در مقام تحقير است، نمى توان واژه انسان را جانشين لفظ «بشر» كرد؛ زيرا از بلاغت كلام مى كاهد.
در نمونه ديگرى كه ذكر مى كنيم، تعداد گزينه ها قابل توجه است. در اين ميان هر گزينه، اگرچه ظاهراً مترادف بقيه است امّا كاربرد آن در جايها و موقعيتهاى مختلف و كاركرد آن در گزينشهاى خاص كاملاً متفاوت و مستقل از ديگرى است:

-


[1] رحمن (۵۶): آيات ۳ و ۴.

[2] كهف (۱۸): آيه ۱۱۰.

نام کتاب : تفسير پژوهي ابوالفتوح رازي نویسنده : ایازی، سید محمد علی    جلد : 1  صفحه : 390
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست