responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 477

يعنى اتفاق وقوع اين طرف بهتر- و باشد كه باعتبار جميل بود چنانك گويند- گزاردن قرض اولى يعنى جميل‌تر- و اولويت در همه مقولات افتد- در جوهر چنانك گويند- صورت و نوع بجوهريت اولى از ماده و جنس- و اين باعتبار سبقت وجود است- و الا جواهر در جوهريت متساوى باشند- و در كم مانند بزرگتر و بيشتر- و در كيف و فعل و انفعال- كه قابل شدت و ضعفند ظاهر است- و در اين چنانك آتش بلندتر است از هوا- و در متى چنانك نوح پيشتر است از ابراهيم- و در وضع چنانك فلك در اقليم دوم- مايل‌تر است از آنك در اقليم اول- و در ملك چنانك سپر از زره دفع را بهتر است- و در اين مباحث گاه بود كه موضوع دو بود- چنانك گويند شجاعت گزيده‌تر يا عفت- و باشد كه محمول دو بود- چنانك فضيلت نظرى‌تر است يا عملى‌تر- و اين معنى عايد است با اول- و باشد كه اثنينيت در هر دو طرف باشد- چنانك شير در سفيدى بيشتر از كلاغ در سياهى- و باشد كه موضوع در هر دو يا در يكى مثنى بود- مثلا حكمت با شجاعت بهتر از حكمت با عفت- و اين بتكرار جزوى است- و فقر با حكمت بهتر از توانگرى با صحت- و اين بى‌تكرار است- و باشد كه محمول نيز مثنى بود- مانند آنك حكمت و عدالت- نافع‌تر در دين و دنيا از حكمت و شجاعت- و بعد از تقرير اين معانى باسر تفصيل مواضع شويم- و گوئيم باعداد مواضع در امورى احتياج افتد- كه تفاوت مخفى بود- پس آنچه ظاهر باشد ايرادش حشو بود- و مواضع مشهور اين است كه در بيست و پنج بحث ايراد كرديم- ا هر چه پاينده‌تر و ثابت‌تر بهتر- و به بهتر آثر مى‌خواهيم و اين مشهور است- و اگر بتساوى در نوع مقيد شود عملى بود- و فرق ميان پاينده و ثابت آنست كه- دو متساوى در زمان باشد- كه يكى در شدت و ضعف متزايد باشد و ديگر نباشد- ب مختار شريعت حق يا فاضل نيكو اختيار- يا مختار اكثر مردم بعدد فاضلتر بود- و هم مشهور است- و همچنين آنچه گويند مختار كل فاضلتر بود- چه اگر مختار خير

نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 477
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست