responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 293

يا نداشت بر خود اعمى و اگر او هم نداشت بر بيت المال.

س 10

- شخصى متهم است بقتل عمدى، لكن يكى از اولياء دم (هم‌سر مقتول) گذشت خود را اعلام نموده و اظهار رضايت كرده خواهشمند است بفرماييد كه از نظر شرع مقدس اسلام رضايت يكى از اولياء دم موجب اسقاط قصاص مى‌گردد يا خير؟

ج‌

- هم‌سر مقتول، در قتل عمدى حقّ قصاص ندارد و گذشت او هم بى‌اثر مى‌باشد.

س 11

- ولىّ دم زن مقتوله، طلب قصاص از قاتل مى‌نمايد و نصف ديه را كه بايد به قاتل ردّ نمايد اظهار مى‌دارد كه ندارد و قاتل هم فقط براى قصاص حاضر است و بديه راضى نمى‌شود فعلا تكليف چيست و وظيفه حاكم در اين مورد چه مى‌باشد؟

ج‌

- در فرض سؤال، كه ولىّ مقتوله قادر بر اداء نصف ديه مرد نيست نمى‌تواند قصاص كند و فقط مى‌تواند ديه زن را كه نصف ديه مرد است از قاتل مطالبه كند و قاتل نيز ملزم به اداء ديه زن است و حق اين كه با امتناع از اداء ديه تقاضاى قصاص كند ندارد.

س 12

- آيا اگر بعضى از اولياء دم صغير و بعض ديگر كبير باشند و آنها كه كبير هستند تقاضاى قصاص مى‌نمايند و حاضر به پرداخت سهم صغار از ديه مى‌باشند و قيّم آنها هم موافق با اين امر مى‌باشد آيا در چنين صورتى قصاص جايز است يا بايد تا بلوغ صغار صبر كرد؟

ج‌

- در صورتى كه هر يك از كبار اولياء كه تقاضاى قصاص دارد سهم صغار را از ديه بپردازد اقوى جواز قصاص است و موافقت قيّم لازم نيست.

س 13

- شخصى با زنى نزاع كرده و در حال نزاع با ضرب بيل چشم زن را از حدقه ناقص نموده چون تشكيل آبادى منحصر به اين دو خانوار است هيچ گونه شاهد موجود نيست فقط به وسيله پاسگاه محل، مضروبه حمل به بيمارستان شده بعد از افاقه از اغماء و بهبودى جراحت، مدّعى، براى اثبات مدّعاى خود قسم ياد كرده، توضيح اين كه چشم مشار إليها از بيخ كنده شده و جانى فقط در مقابل ديه از عوض جنايت تسليم شده و تنها عيال جانى اظهار داشته كه شوهرم نزاع مى‌كرد، آيا با اين شرائط، جانى قصاص مى‌شود يا نه؟

ج‌

- از قضيّه شخصيّه اطلاع ندارم بطور كلى اگر جنايت مرد جانى طبق موازين شرعيّه در نزد حاكم شرع جامع الشرائط ثابت شود كه عمدا بوده، زن مى‌تواند قصاص كند مشروط

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 293
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست