responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 257

زخم آن بوده ولى به استخوان لطمه وارد نشده ديه‌اش چقدر است؟

ج‌

- اگر به پرده نازك استخوان نرسيده سه شتر ديه آن است و اگر رسيده و آن را پاره نكرده چهار شتر و اگر آن را نيز پاره كرده و استخوان نمايان شده پنج شتر و احتياط به مصالحه ترك نشود.

س 110

- شخصى از سر كارش به منزل مى‌رفت و در خيابان بچه‌اى مشغول بازى بود در حين بازى موتور اين شخص به بچه خورد و دو انگشت بچّه به وسيله برخورد با موتور از بين رفت، پدر بچه رضايت داد كه ديه بگيرد تكليف آن شخص را نسبت به ديه مرقوم فرمائيد.

ج‌

- در فرض مسأله اگر قطع انگشتان عمدى نبوده پرداخت ديه هر انگشت كه صد مثقال شرعى يعنى هيجده نخود طلاى مسكوك است كافى است و در خطاء محض ديه بر عاقله است و در شبه عمد بر خود جانى است و چنانچه نزاع موضوعى باشد محتاج به مرافعه شرعيّه مى‌باشد و ديه ملك طفل است كه بايد بدست پدرش برسد و براى او حفظ كند تا كبير و رشيد شود تا به او رد نمايد.

س 111

- در اثر تصادف اتومبيلى با موتور دو نفر موتور سوار به زمين خورده و قسمتى از شكم هر دو و هم چنين روده هر دو پاره شده كه با جرّاحى بهبود يافته ولى قسمتى از روده يك نفر برداشته مى‌شود آيا هر دو مصداق جائفه و ثلث ديه دارد يا نه و آيا فرقى بين آن كه نقص روده پيدا كرده با ديگرى هست يا نه؟

ج‌

- در فرض سؤال اگر طبق موازين شرعيّه مقصّر بودن راننده ماشين و بى‌تقصيرى موتور سواران ثابت شود ثلث ديه هر يك به اضافه ارش نقص روده ديگرى را اگر نقص باشد بايد بدهد.

س 112

- يك پاى دختر بچّه‌اى در تصادف با ماشين شكسته و بهبودى هم حاصل كرده ديه شكسته شدن پاى او كه در اثر تصادف خطائى بوده چقدر است و اگر جانى حلّه را انتخاب كند چقدر حلّه و در صورت دسترس نبودن حلّه قيمت آن چقدر و يا در عوض حلّه پارچه چقدر بايد داده شود و ضمنا در اين صورت كه تصادف خطائى است آيا ديه بر عاقله است يا جانى و اگر جانى و عاقله مال نداشته باشند از بيت المال بايد داده شود يا خير؟

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 257
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست