responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 256

قرار گرفته كه آن چه ديه شرعيّه مقدّره است پرداخت و رضايت اخذ گردد لطفا مقدار ديه را تعيين و ذيلا مرقوم فرمائيد مزيد تشكر است.

ج‌

- از قضيّه شخصيّه اطلاعى ندارم بطور كلى ديه يك انگشت يك صد مثقال شرعى طلا است و هر مثقال هجده نخود است و در فرض سؤال چون نصف يك بند انگشت قطع شده ديه آن نصف يك ثلث از ديه يك انگشت يعنى نصف سى و سه مثقال و شش نخود طلاى مسكوك است و اگر بيش از نصف باشد بهمان نسبت اضافه مى‌شود و چنانچه نزاع موضوعى در بين باشد محتاج به مرافعه شرعيّه است.

س 105

- ديه كبودى باز و يا ورم باز و ورم شانه چه مقدار است؟

ج‌

- در غير سر و صورت اگر جائى از بدن به واسطه ضربه كبود شود ديه آن يك دينار و نصف است و ديه سياه شدن آن سه دينار و در تورّم باز و شانه ارش بايد بدهد.

س 106

- شكستن استخوان مچ دست كه مربوط به انگشت سبّابه بوده كه اوّل كبود و بعد سياه و متورّم شده ديه آن چه مقدار است؟

ج‌

سؤال مجمل است اگر مقصود آن است كه مچ دست شكسته و در اثر آن ضربه علاوه بر شكستگى دست انگشت سبّابه نيز متورّم شده در صورتى كه شكستگى دست خوب شود و عيبى از آن باقى نماند ديه آن هشتاد دينار است و اگر عيبى از آن باقى بماند ديه آن صد دينار است و ديه سياه شدن انگشت سه دينار است و براى ورم آن ارش بايد بدهد.

س 107

- ديه پاره‌گى پوست دست تقريبا از مچ تا آرنج چه مقدار است؟

ج‌

- ديه پاره‌گى و خراش پوست دست پنج دينار و اگر كمى از گوشت را نيز پاره نموده ديه آن ده دينار و اگر عمقا زياد گوشت را پاره نموده و به پرده نازك روى استخوان نرسيده پانزده دينار و اگر به پرده نازك روى استخوان رسيده و آن را پاره نكرده بيست دينار و اگر پرده را پاره نموده بيست و پنج دينار است.

س 108

- كسى ضربه‌اى به پشت سر ديگرى زده به طورى كه مضروب مدتى وقت خوابيدن و موقع نگاه كردن به عقب سر ناراحت بوده و درد مى‌كشيده ديه آن چه مقدار است؟

ج‌

- در صورتى كه عرفا بگويند شخص مضروب معيوب شده است بايد ارش بدهد.

س 109

- شخصى گونه راست صورت او ضربه خورده به طورى كه چهار سانتى متر عمق‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست