responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 212

ج‌

- در فرض سؤال، تعزير تقبيل اجنبيّه، با نظر فقيه جامع الشرائط فتوى و تا نود و نه ضربه جايز است ولى نسبت به ملاعبه غير از تقبيل، موارد مختلف است و خصوص مورد را مرقوم داريد تا جواب داده شود.

س 94

- اقلّ حدود، كه تعزير كمتر از آن مى‌باشد چقدر است؟

ج‌

- تعيين حد اقلّ حدود لازم نيست، بلكه در هر كجا، روايتى براى تعزير وارد شده به آن عمل مى‌شود و در مواردى كه نصّ بخصوص وارد نشده، بنظر حاكم شرع جامع الشرائط واگذار مى‌شود.

س 95

- در مواردى كه، حق اللَّه و حق النّاس، با هم مى‌باشد و صاحب حقّ، مراجعه بحاكم نكرده، آيا مى‌توان تعزير نمود يا نه؟

ج‌

- بدون رضايت صاحب حقّ، نمى‌توان تعزير كرد.

س 96

- شخصى دختر شش هفت ساله‌اى را بقصد تجاوز ربوده ولى قبل از تجاوز دستگير شده و اكنون در زندان است بفرماييد كه چه حدّى بر او جارى مى‌شود؟

ج‌

- در فرض سؤال حدّ مخصوصى براى اين عمل تعيين نشده لكن بخاطر معصيتى كه مرتكب شده حاكم شرع بايد پس از ملامت و تعهد گرفتن از وى كه ديگر مرتكب چنين عمل شنيعى نشود به مقدارى كه صلاح بداند او را تعزير نمايد.

س 97

- شخصى بدون اجازه بهدارى، در امر پزشكى دخالت و آمپول تزريق نموده با اين كه اجازه تزريق نداشته و اين امر منجر به فوت مريض شده آيا ديه لازم است بپردازد يا نه و غير از ديه تعزير هم از جنبه عمومى جايز است يا خير؟

ج‌

- تزريق آمپول اگر موجب فوت مريض شود موجب ضمان است هر چند با اجازه وزارت بهدارى باشد پس اگر عمدى بوده قصاص دارد و اگر شبه عمد بوده، ديه بر عهده خود تزريق كننده و در صورت خطاى محض بر عهده عاقله او مى‌باشد. بلى، اگر مريض شخصى را در مقام معالجه ابراء كند، ديه ندارد ولى اگر نمى‌دانسته كه در اين امر مجاز نمى‌باشد و به خيال مجاز بودن ابراء نمايد موجب رفع ضمان نمى‌شود.

س 98

- آيا در قتل، اعم از عمد و شبه عمد و خطاء محض در صورتى كه اولياء دم گذشت نمايند مى‌شود قاتل را بعنوان تعزير به زندان يا شلّاق محكوم كرد يا خير؟

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 212
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست