بدهد و بقيه مال ورثه است ولى احتياط اين است كه در جدا كردن
خمس، از حاكم شرع و كبار ورثه استجازه نمايد.
س 44
- مرتد، بدون توبه، اگر خمس بدهد، سيد مىتواند بگيرد و هم چنين نسبت
به سهم مبارك امام عليه السلام؟
ج
- جواز گرفتن خمس، از مرتد قبل از توبه با اذن حاكم شرع و كبار ورثه
بعيد نيست.
س 45
- سابّ پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله نعوذ باللَّه، فقط عاصى و واجب
القتل است چنانچه بعض علماء فرمودهاند يا مرتدّ و كافر هم مىشود؟
ج
- بر چنين كسى احكام مرتد، از حيث قتل جارى مىشود.
س 46
- كسى كه توهين و هتّاكى كند نسبت بائمه عليهم السلام يا يكى از
امامان در حال غيظ امّا نه غيظى كه مزيل عقل و هوش باشد آيا فقط عاصى شده يا مرتدّ
هم مىشود و آيا واجب القتل است يا خير؟
ج
- ناسزاى بائمه عليهم السلام حكم ناسزاى به رسول خدا را دارد و ناسزا
گفتن به آن مقام موجب كفر و ارتداد است و كشتن گوينده ناسزا واجب است.
س 47
- آيا حيف و ميل اموال كسى كه بهائى مىباشد در صورتهاى زير مجاز است
يا خير 1- وامى از يك بهائى كه قبلا مسلمان بوده و سپس بهائى شده گرفته شده آيا
مىتوان وام را پس نداد؟ 2- وامى از يك بهائى كه از تاريخ تولّد به پيروى از پدر و
مادر بهائى بوده گرفته شده آيا مىتوان وام را پس نداد؟ 3- اصولا استفاده از اموال
بهائى و ضرر و زيان مالى به آنان شرعا جايز است يا خير؟
ج
1 و 2 و 3- مالى را كه بهائى در زمان مسلمان بودن و قبل از بهائى شدن
داشته، به وارث مسلمان او مىرسد و حيف و ميل آن جايز نيست و امّا آن چه را كه بعد
از بهائى شدن و در زمان ضلالت بدست آورده حيف و ميل آنها مانعى ندارد و هم چنين
حيف و ميل مال كسى كه از اوّل به تبعيّت پدر بهائى بوده و در آن زمان بدست آورده
بلا مانع است مگر اين كه دولت اسلامى تعهد حفظ اموال او را نموده باشد.
س 48
- آيا مرتدّ فطرى بعد از توبه يا قبل از توبه مالك مال جديد از قبيل
اجرت عمل خود يا چيزى كه به حيازت بدست آورده مىشود يا نه و آيا يهود و نصارى هر
گاه دين خود را تبديل