responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 201

بدهد و بقيه مال ورثه است ولى احتياط اين است كه در جدا كردن خمس، از حاكم شرع و كبار ورثه استجازه نمايد.

س 44

- مرتد، بدون توبه، اگر خمس بدهد، سيد مى‌تواند بگيرد و هم چنين نسبت به سهم مبارك امام عليه السلام؟

ج‌

- جواز گرفتن خمس، از مرتد قبل از توبه با اذن حاكم شرع و كبار ورثه بعيد نيست.

س 45

- سابّ پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله نعوذ باللَّه، فقط عاصى و واجب القتل است چنانچه بعض علماء فرموده‌اند يا مرتدّ و كافر هم مى‌شود؟

ج‌

- بر چنين كسى احكام مرتد، از حيث قتل جارى مى‌شود.

س 46

- كسى كه توهين و هتّاكى كند نسبت بائمه عليهم السلام يا يكى از امامان در حال غيظ امّا نه غيظى كه مزيل عقل و هوش باشد آيا فقط عاصى شده يا مرتدّ هم مى‌شود و آيا واجب القتل است يا خير؟

ج‌

- ناسزاى بائمه عليهم السلام حكم ناسزاى به رسول خدا را دارد و ناسزا گفتن به آن مقام موجب كفر و ارتداد است و كشتن گوينده ناسزا واجب است.

س 47

- آيا حيف و ميل اموال كسى كه بهائى مى‌باشد در صورتهاى زير مجاز است يا خير 1- وامى از يك بهائى كه قبلا مسلمان بوده و سپس بهائى شده گرفته شده آيا مى‌توان وام را پس نداد؟ 2- وامى از يك بهائى كه از تاريخ تولّد به پيروى از پدر و مادر بهائى بوده گرفته شده آيا مى‌توان وام را پس نداد؟ 3- اصولا استفاده از اموال بهائى و ضرر و زيان مالى به آنان شرعا جايز است يا خير؟

ج‌

1 و 2 و 3- مالى را كه بهائى در زمان مسلمان بودن و قبل از بهائى شدن داشته، به وارث مسلمان او مى‌رسد و حيف و ميل آن جايز نيست و امّا آن چه را كه بعد از بهائى شدن و در زمان ضلالت بدست آورده حيف و ميل آنها مانعى ندارد و هم چنين حيف و ميل مال كسى كه از اوّل به تبعيّت پدر بهائى بوده و در آن زمان بدست آورده بلا مانع است مگر اين كه دولت اسلامى تعهد حفظ اموال او را نموده باشد.

س 48

- آيا مرتدّ فطرى بعد از توبه يا قبل از توبه مالك مال جديد از قبيل اجرت عمل خود يا چيزى كه به حيازت بدست آورده مى‌شود يا نه و آيا يهود و نصارى هر گاه دين خود را تبديل‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست