- نوار حجيّت شرعيّه ندارد مگر اين كه موجب علم شود و حصول علم، براى
قاضى آگاه بزمان و تزويرهائى كه در نوار مىشود مشكل است.
س 75
- آيا قاضى، در مورد حقوق النّاس، مىتواند از مدّعى عليه، سؤالات
گوناگون بكند تا اين كه اقرار بگيرد و يا اين كه بر اثر تناقضات در قول او، علم
پيدا كند به صدق دعواى مدّعى، يا خير؟
ج
- در مواردى كه قاضى مظنّه پيدا كند بر ثبوت حق بر مدّعى عليه و
مظلوميّت مدّعى، جواز سؤالات مختلف براى، ظهور حق بعيد نيست.
اجرت و يا رشوه گرفتن در قضاوت
س 76
- اخذ رشوه براى انجام كارها در صورتى كه رشوه گيرنده حق را پايمال
نكند و فقط اين رشوه موجب سرعت در كارش باشد حكمش چيست و اصولا در قضاوت، مىتوان
رشوه گرفت، براى سرعت كار، يا نه؟
ج
- اخذ رشوه، جهت تسريع در قضاوت براى قاضى جايز نيست و بايد طبق آداب
مقرره قضاوت عمل نمايد و هم چنين جايز نيست كارمند دولت جهت تسريع در اعمال، رشوه
بگيرد يا موظف باشد كار را بنحو خاصّى انجام دهد و او بر خلاف وظيفه عمل نمايد.
س 77
- بعد از تمام شدن مرافعه، قاضى مىتواند هديه يكى از اصحاب دعوى را
قبول كند يا خير؟
ج
- احوط ترك قبول است و قبول خالى از اشكال نيست.
س 78
- اجرت گرفتن در امر قضاوت، در شرع مقدّس اسلام جايز است يا خير؟
ج
- گرفتن اجرت جهت قضاوت جايز نيست. بلى ارتزاق قاضى از بيت المال، در
صورت حاجت اشكال ندارد.
مسائل متفرقه قضاء
س 79
- قضاوت قاضى مطلقا چه در حقّ اللَّه و چه در حق النّاس بايد طبق
فتواى مرجع تقليد محكوم عليه، باشد يا طبق فتواى مرجع تقليد خودش و يا احيانا
فتواى خودش باشد