responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 153

ولى زن منكر توكيل عمرو گرديد، سرانجام زيد و زن و عمويش نزد حاكم شرع آمدند و حاكم شرع از آن زن و عمويش در مورد وكالت دادن به زيد اقرار گرفت، ولى زن و عمويش مدّعى شدند كه زيد، هنوز صيغه عقد را جارى نكرده، ضمنا تاريخ توكيل زيد، براى به عقد خود درآوردن آن زن سه روز قبل از تاريخ مدّعى دوّم وكالت اجراى عقد، كه عمرو باشد بوده است، لطفا حكم مسأله را بيان فرمائيد.

ج‌

- در فرض سؤال، اگر عمرو اقامه بيّنه كند در نزد حاكم شرعى، بر وكالت از طرف زن و اجراء عقد نكاح، قبل از عقد نكاح براى زيد، زن متعلق به عمرو است، و اگر بيّنه ندارد و از زن مطالبه قسم كند بر عدم وكالت، و حاكم زن را قسم بدهد بر عدم وكالت، او هم قسم بخورد زن متعلق به زيد است.

س 54

- خانمى ادعا مى‌كند مردى وارد منزل من شده و با عنف بمن تجاوز نموده است، اين شخص ورود به منزل وى را اقرار دارد و لكن اظهار مى‌دارد با شوهر او كار داشتم چون در منزل نبود مقدارى با خانم احوالپرسى كردم و برگشتم، لازم به توضيح است كه قرائنى در دست مى‌باشد كه عمل زنا انجام شده حتى خود زن هم تمايل داشته لكن زن براى اثبات ادعاى خود بيّنه شرعيّه ندارد، آيا در اينجا مى‌توان از قسم استفاده كرد و مرد را كه منكر است قسم داد و در صورت نكول اگر زن قسم خورد ادعاى او به اثبات مى‌رسد يا خير؟

ج‌

- در فرض سؤال در باب اثبات حدود شرعيّه قسم جزء موازين قضاوت نيست و دعواى زن بدون شاهد يا اقرار متهم با شرائط اثرى ندارد.

س 55

- در صورتى كه مدّعى سرقت بيّنه‌اى براى اثبات دعواى خود نداشته باشد مى‌تواند از حاكم شرع بخواهد كه متهم را قسم بدهد يا خير؟

ج‌

- در صورتى كه شاكى بيّنه نداشته باشد و طرف منكر باشد مى‌تواند تحليف متهم را از حاكم شرع طلب كند چنانچه متهم قسم ياد نمود ادعاى مدّعى ساقط مى‌شود و اگر قسم را به مدعى ردّ نمايد و مدّعى قسم ياد كند بايد مدّعى به به مدّعى تسليم شود ولى با قسم مدّعى اجراء حدّ سارق بر متهم جايز نيست.

س 56

- آيا حاكم شرع مى‌تواند به مدّعى بدون بيّنه ردّ قسم نمايد يا خير؟

ج‌

- حاكم، بدون تقاضاى منكر، حق ردّ قسم به مدّعى ندارد. بلى اگر منكر، از قسم‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست