نموده و كسان ميّت بدون رضايت، پرداخت
نمودند در اين صورت خللى و اشكالى به نماز و غسل و دفن ميّت وارد آمده يا نه؟.
ج
- در فرض مسأله اگر غسل و نماز را براى خدا به جا آورده است و اجرت
براى مقدّماتى كه واجب نيست مطالبه نمايد يا جهلا اجرت تبرّع و بلا عوض مطالبه كند
غسل و نماز صحيح است و اگر غسل و نماز را براى پول گرفتن انجام داده نه براى خدا،
غسل و نماز باطل است و با شكّ در اين كه بچه قصد انجام داده عمل، محمول بر صحّت
است تا خلاف آن معلوم شود.
س 13
- كسى كه از دنيا مىرود اگر بعضى از جاهاى بدنش موى بلند داشته باشد
آيا حقّ دارند آنها را زايل نمايند و يا با همان موى بلند، ميّت را دفن كنند؟.
ج
- اگر مو مانع از رسيدن آب به بشره باشد و غسل، موقوف به برطرف كردن
آن باشد اشكالى ندارد.
س 14
- ميّتى را كه براى كالبد شكافى مىبرند پس از دوختن پوست، مقدارى از
بشره، مخفى مىماند، غسل او با اين كه آب بتمام پوست نمىرسد چه صورت دارد؟.
ج
- بهما نحو كه هست او را غسل دهند و احتياطا تيمّم هم بدهند ولى
شكافتن بدن ميّت مسلمان، حرام است.
س 15
- راجع به غسل ميّت كه فتوى دادهايد كه در غسل ترتيبى فرو بردن هر
يك از سه قسمت بدن در آب كثير، بىاشكال است. اين فقط براى آب خالص است يا در هر
سه غسل، چنين است؟.
ج
- در آب سدر و كافور هم اگر كرّ باشد و مضاف نباشد فرو بردن اعضاء
ميّت اشكال ندارد. بلى در آب قليل فرو نبرند.
س 16
- در موردى كه به ناچار و به اضطرار، جنين را كه بيش از 4 ماه دارد
قطعه قطعه نموده و خارج مىكنند آيا هر كدام از قطعات آن غسل دارد و در يك جا
تكفين مىشود؟.
ج
- قطعاتى كه استخوان ندارد، همين طور، در پارچهاى پيچيده و دفن