قريه سفلى، تصريح بعدم رضايت نمودهاند و
اظهار كردهاند كه چون آب اين نهر، آب آشاميدنى است راضى نيستيم، جائز است يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال اگر شستن در آب، باعث اشمئزاز است، در خارج از آب، غسل
بدهند و ظاهرا آب برداشتن و در خارج، غسل دادن، اشكال ندارد نظير سائر حوائج.
س 8
- شخصى با ماشين، تصادف كرده و سر او از بين رفته و تمام بدنش خرد
است و او را ميان كيسه گذاشتهاند بايد او را غسل داد يا تيمّم؟.
ج
- اگر شستن ممكن است و موجب تفرّق اعضاء نمىشود بشويند و غسل دهند و
در صورتى كه شستن، ممكن نباشد چنانچه دستهاى او كه جاى تيمّم است باقى است احتياطا
تيمّم بدهند و اگر دستها و سر او نيست، تيمّم هم ساقط است بهمان حال، دفن كنند.
س 9
- شخص جنب مىتواند ميّت را غسل بدهد يا نه؟.
ج
- بلى جائز است.
س 10
- كسى كه ميّت را غسل مىدهد قبل از آن كه غسل مسّ ميّت نمايد
مىتواند ميّت را كفن كند يا نه؟.
ج
- بلى جائز است ولى مستحبّ است غسل نمايد و بعد ميّت را كفن كند.
س 11
- شخصى در قبرستان، غسّالخانهاى ساخته و در حين ساختن، دو قبر، نبش
شده و استخوانها را به جاى ديگر حمل دادند و بنا را به آخر رساندهاند غسل دادن
اموات، در اين مكان چه صورت دارد؟.
ج
- نبش قبر مسلم، جائز نيست ولى فعلا- كه اين حرام را مرتكب شدهاند
اگر زمين، قبل از دفن، مباح بوده و وقف نبوده- از ورثه آن دو نفر اگر زنده و معلوم
هستند استجازه و استرضاء نمايند إن شاء اللَّه اشكالى ندارد و اگر ورثه، معلوم
نباشند جواز غسل، موكول به اذن حاكم شرع است احتياطا.
س 12
- اجرت گرفتن براى انجام امر واجب كفائى مثل غسل ميّت و نماز و دفن
آن شرعا حرام است حال اگر كسى براى انجام اين فرائض مطالبه وجهى