اين زن تذكّر داده شده كه اين ازدواج، در
عدّه و باطل است، توجّهى نمىكند، اكنون ازدواج با مرد دوّمى چگونه است؟ و اگر
اشخاصى بتوانند اين ازدواج را بهر عنوانى بهم بزنند جائز است يا نه؟.
ج
- مردى كه قبلا زن را صيغه كرده تكليف شرعى ندارد مگر نهى از منكر كه
اگر احتمال تأثير بدهد و مفسدهاى بر آن مترتّب نباشد، بايد نهى از منكر كند و
اشخاص هم در صورتى كه علم داشته باشند كه مىتوانند نهى از منكر با اين دو شرط
بكنند بايد نهى از منكر نمايند، ولى اگر اين عمل، قابل حمل بر صحّت باشد، مثل اين
كه محتمل باشد كه زن نسبت به مرد اوّلى، مدخول بها نباشد يا اين كه با مرد دوّم،
پس از گذشتن عدّه، ازدواج كرده باشد و يا اين كه با جهل بحكم يا به موضوع، ازدواج
كرده و در عدّه، نزديكى واقع نشده باشد و بعد تجديد عقد كرده باشند، گفتن لازم
نيست.
س 13
- متجاهر به فسق، از نظر اسلام، حرمت دارد يا نه؟.
ج
- اگر مقصود اين است كه احترام نمودن از متجاهر به فسق حكمش چيست؛ در
صورتى كه انسان بداند احترام نكردن از او موجب ارتداع او از منكر و ترك معصيت
مىشود از او احترام نكنند.
س 14
- ما براى خريدارى اجناس و لوازم زندگى ناچار به مسافرت، مىباشيم و
هميشه با رانندههايى برخورد مىكنيم كه ساز و آواز مىگيرند آيا نهى از منكر بر
ما واجب است يا نه؟.
ج
- اگر مفسدهاى مترتّب نشود بقدر امكان، نهى از منكر كنيد و حتّى
الامكان با وسائل ديگرى كه توأم با معصيت نباشد، مسافرت نماييد.
س 15
- زنى از نظر روابط و معاشرت با نامحرمان و پوشيدن لباس به شيوه
امروزه، پروايى ندارد و در اين باره به حرفهاى شوهر اعتناء نمىكند وظيفه شوهرش
چيست؟.
ج
- لازم است با موعظه و نصيحت يا بهر وسيله ديگرى كه ممكن است او را
به احكام شرع، ارشاد و از معصيت كردن جلوگيرى نمايند.
س 16
- ازدواج با زنى كه بعضى از عبادات خود را مانند نماز و روزه با