- خود محرم بايد نيت تقصير را كه از اعمال حج است بنمايد و اگر با
رضايت، خودش را در معرض حلاق قرار دهد كه موى او را كوتاه كند كافى است.
س 8
- چنانچه محرم در روز عيد قربان به علّت ازدحام يا كسالت نتواند رمى
كند و قصد دارد روز يازدهم قضا كند و از طرفى چون قربانى در منى در روز عيد ممكن
نيست قربانى را هم تا روز سيزدهم تأخير بيندازد آيا اجازه مىفرماييد كه در روز
عيد حلق يا تقصير نموده و از احرام خارج شود و در روزهاى بعد رمى و قربانى را
انجام دهد؟.
ج
- در صورت مفروضه مىتواند با حلق يا تقصير از احرام خارج شود.
س 9
- در مناسك آمده كه در صورت نسيان تقصير در عمره و توجّه پيدا كردن
به آن بعد از احرام حج، عمره او صحيح است و بايد يك گوسفند كفّاره بدهد و راجع به
انجام تقصير و عدم آن چيزى مرقوم نشده آيا همان كفّاره كافى است؟.
ج
- بلى در صورت نسيان، كفّاره كافى است.
س 10
- كسى كه جهلا بالحكم، در خارج منى حلق كرده و طواف حج و سعى و طواف
نساء را انجام داده بعد متوجّه مسأله شده، وظيفهاش چيست و چنانچه از جهت جهل به
موضوع باشد و يا اصلا غافل از حلق در منى باشد تكليف چيست؟.
ج
- در فرض مسأله كه از جهت جهل به مسأله و غفلت، در غير منى حلق كرده،
اجزاء بعيد نيست هر چند احتياط آنست كه در صورت تمكّن به منى برگردد و حلق كند
(امرار موسى نمايد) و اعمال بعدى را اعاده كند و با عدم تمكّن، هر جا كه هست همان
جا حلق كند و استحبابا موى خود را به منى بفرستد.
س 11
- كسى كه به واسطه جهل به مسأله بعد از طواف و قبل از سعى، تقصير
كرده و بعد از آن با زن نزديكى كرده بفرماييد تكليف اين شخص چيست؟.
ج
- بايد سعى را بنحو صحيح به جا آورد و رجاءً تقصير كند و بنا بر
احتياط واجب يك گاو كفّاره بدهد.
س 12
- حاج در منى بعد از رمى جمره عقبه و قربانى، قبل از حلق و