ديگر حلق يا تقصير را تاخير انداخته تا شب
حلق نموده و يا فرداى آن روز مقارن طلوع آفتاب حلق كرده صحيح است يا نه؟.
ج
- در صورتى كه معذور بوده مجزى است.
س 4
- شخصى در عمره تمتع، به جاى تقصير چون تقصير را بمعنى گناه تصور
كرده چند مو از سينه خود كنده و بعد هم براى حج تمتع محرم شده و حج تمتع را انجام
داده آيا حلق كه بعد انجام گرفته كفايت از تقصير مىكند يا نه؟ و آيا فعلا زن بر
او حلال است يا هنوز از احرام خارج نشده؟.
ج
- در فرض سؤال كه از جهت جهل به مسأله قبل از محل شدن از عمره، محرم
به احرام حج شده عمره تمتع او باطل و حج او مبدل به حج افراد شده و بعد از افعال
حج و تقصير يا حلق و طواف نساء، زن بر او حلال است و واجب است بعد از حج، عمره
مفرده به جا آورد و اگر نياورده هر وقت متمكن شد انجام دهد و احتياط لازم آن است
كه در سال بعد حج تمتع به جا آورد.
س 5
- در روز دهم اگر حاج صروره، متمكن از حلق نشود شب مىتواند حلق
نمايد يا بايد روز يازدهم حلق نمايد؟.
ج
- حلق در شب خلاف احتياط است و اگر در روز عيد، ترك نمود روز يازدهم
بايد حلق كند و اگر به جاى حلق، تقصير كرد وقتى كه متمكن از حلق شد در طول ذى حجه،
حلق نمايد.
س 6
- اگر حاج صروره، علم داشته باشد كه حلاق، سر او را خونى مىكند
وظيفهاش چيست؟ على تقدير تعيّن الحق عليه؟.
ج
- فرض انحصار حلاق به كسى كه سر او را خونى مىكند بعيد است بايد فحص
نمايد و حلاق ماهر پيدا كند اگر فرضا پيدا نشد تقصير نمايد و بعد در ماه ذى حجه هر
وقت متمكن از حلق شد حلق نمايد هر چند به مكه آمده باشد و مو را بمنى بفرستد.
س 7
- پس از تمام شدن سعى، بعضى از اشخاص از مو و شارب و ناخن ديگران،
بعنوان تقصير، كوتاه مىكنند. آيا وكالت در اين كار از آنها لازم است يا سكوت و
رضايت آنها كافى است.