- به نحوى كه در نماز عمل مىكند در طواف نيز عمل نمايد.
س 27
- حكم محمول متنجس در طواف چيست؟.
ج
- اگر ساتر نباشد اشكال ندارد.
س 28
- اگر از قول اهل خبره اطمينان پيدا كند كه ختان براى او ضرر دارد
تكليفش در طواف چيست؟.
ج
- خودش طواف كند و بنا بر احتياط واجب نائب هم بگيرد.
س 29
- شخصى خيال مىكرده كه طواف هشت شوط است و طواف عمره را هشت شوط
انجام داده و پس از تقصير و محرم شدن براى حج فهميده كه هفت شوط است، و يا اگر بعد
از اعمال حج فهميده باشد يعنى تمام طوافها را باين نحو انجام داده و محل شده چه
وظيفهاى دارد؟ و اگر بعد از محل شدن از احرام عمره تمتع و قبل از احرام حج بفهمد
تكليف چيست؟.
ج
- ظاهر نص و فتواى بطلان چنين طوافى است بنا بر اين در فرض سؤال اگر
براى انجام طواف و سعى وقت باشد بايد طواف و نماز و سعى را مجددا به جا آورد چه
قبل از احرام باشد و چه بعد از آن و اگر وقت نباشد حج او مبدّل به افراد شده بايد
بعد از حجّ، عمره مفرده به جا آورد و اگر طواف حجّ را هم هشت شوط انجام داده باشد
حج او مجزى نيست و بايد در سال بعد حج نمايد و براى بيرون آمدن از احرام بايد
اعمال عمره مفرده را بنحو صحيح خودش و با عدم تمكن نائبش به جا آورد.
س 30
- اگر در حال طواف يا سعى، انسان مقدارى غافل شود مثلا در مقدارى از
يك شوط يا در مقدارى از هر يك از اشواط فكرش متوجه موضوعات ديگر شود و از سعى يا
طواف غافل شود همان طورى كه در نماز هم اتفاق مىافتد چه صورت دارد؟.
ج
- حضور قلب در طواف و نماز آن لازم است و شرط قبول و كمال است ولى
غفلت در آن احيانا، موجب بطلان نيست در صورتى كه اصل طواف را با توجه و شرائط شروع
كرده باشد و اگر از او سؤال شود كه چكار مىكنى بگويد طواف