responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 470

ضمن اعمال حج، غسل مستحبى نموده، هست يا نه؟ و بنا بر لزوم قضاء نسك مشروط به طهارت، معتبر است كه در طول ذى حجه باشد يا نه و وظيفه او نسبت به مباشرت با زنان چيست؟.

ج‌

- بنظر حقير كه بنا بر احتياط، غسل مستحبى كفايت از غسل واجب نمى‌كند چنانچه قبل از شروع به اعمال، غسل مستحبى به جا آورده در اين مسأله رجوع كند به كسانى كه غسل مستحبى را كافى از غسل واجب مى‌دانند و در اين صورت حج صحيح و چيزى بر او نيست و اگر غسل مستحبى به جا نياورده نيز حج صحيح است ولى واجب است طواف عمره تمتع و طواف حج را با نماز آنها قضا كند هر چند بعد از ماه ذى حجه باشد و احتياطا سعى را بعد از هر يك از اين دو طواف به جا آورد و اگر نمى‌تواند نايب بگيرد و بايد از مباشرت با زن اجتناب كند و چون شرط نيست كه طواف نساء در ماه ذى حجه به جا آورده شود مى‌تواند خودش برود و به جا آورد و مى‌تواند هم نايب بگيرد هر چند در غير ذى حجه باشد.

س 15

- شخصى سهوا غسل مس ميت را نكرده بعد از تمام اعمال حج و در وطن به يادش آمده كه غسل مس ميت را انجام نداده، آيا تكليف اين شخص، حج مجدّد است يا نه؟.

ج‌

- اگر بعد از مس ميّت و قبل از حج، غسل جنابت به جا آورده باشد حج او صحيح است و اگر به جا نياورده باشد نظر به اين كه اين جانب، اجزاء اغسال مستحبه را از غسل واجب، مشكل مى‌دانم اگر براى احرام، غسل كرده باشد يا غسل مستحبى ديگرى نموده باشد به هر يك از مراجع تقليد كه غسل مستحبى را از سائر اغسال، مجزى مى‌دانند رجوع و بنا را بر صحت حج بگذارد.

س 16

- شخصى بين الاحرامين جنب گرديده و فراموش كرده كه غسل كند و همه اعمال حج را با حالت جنابت انجام داده اكنون با توجه به اين كه جز طواف و نماز آن، بقيّه اعمال حج مشروط به طهارت نيست و اين كه ترك طواف در صورتى مبطل است كه از روى عمد و جهل باشد نه صورت نسيان و ضمنا مى‌فرمايند غير متمكن از طهورين، در حكم غير متمكن از طواف است آيا نمى‌شود ناسى شرط را در حكم ناسى اصل دانست و همان طورى كه نسيان اصل‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 470
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست