responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 447

به پوشاند يا زير سايه قرار بگيرد و نمى‌تواند در آفتاب باشد در اين صورت چنين شخصى مى‌تواند از ديگرى نيابت كند يا نه؟.

ج‌

- در فرض سؤال كه نايب، معذور در انجام بعض محرمات احرام است نيابت و استيجار او مانع ندارد و كفاره آن بر عهده خود نايب است.

س 32

- شخصى براى انجام حجة الاسلام اجير شده و تا سوريه رفته و موفق به انجام عمل نشده و به كشور خود مراجعت كرده آيا مى‌تواند بابت مخارجى كه در اين سفر نموده وجهى از منوب عنه مطالبه كند يا نه؟.

ج‌

- بر حسب ظاهر حال كه اجرت را مقابل رفتن و برگشتن و عمل حج قرار مى‌دهند اجير از اجرة المسمى به اندازه‌اى كه از راه پيموده، مستحق است هر چند عمل براى منوب عنه فايده نداشته باشد.

س 33

- كسى كه قرائت نماز او و هم چنين اعراب تلبيه او صحيح نيست مى‌تواند به نيابت ديگرى حج به جا آورد يا نه؟. و بر فرض عدم جواز، مى‌تواند اجير شود و لكن شرط كند براى نماز و تلبيه كسى را اجير نمايد، يا اين كه تحت نظر معلم، تلبيه بگويد يا نه؟.

ج‌

- در فرض سؤال اگر با تلقين معلم، بتواند صحيح بخواند نيابت او جائز است و در غير اين صورت محل اشكال است.

س 34

- زنى از دنيا رفته و به شوهرش وصيت كرده كه براى او حج، استيجار نمايند ولى قيد بلدى و يا ميقاتى نكرده و شوهرش قبول وصيت او نموده لكن مسامحه كرده و جهت هم‌سرش حج استيجار ننموده و اموال هم از بين رفته و شوهر آن زن كه وصى او بوده فوت كرده است و قبل از فوت به يك نفر وصيت نموده كه حج هم‌سرم در گردن من مانده اداء كنيد و آن شوهر متوفى داراى صغار است اگر خواسته باشند حج بلدى آن زن را از مال او بردارند صغار به زحمت مى‌افتند آيا اجازه مى‌فرماييد كه حج ميقاتى جهت آن زن بدهند يا نه؟.

ج‌

- در فرض مسأله كه وصيت بحج شده چون منصرف به بلدى است واجب است بر وصى حج بلدى استيجار نمايد و اگر مال را تلف كرده ضامن حج بلدى است و فعلا بايد از مالش حج بلدى استيجار شود هر چند صغير داشته باشد.

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست