responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 423

س 8

- در محلّى زكاة فطره زياد و فقير پيدا نمى‌شود يا بسيار كم است اكنون آن را در چه راهى مصرف نمايند؟.

ج‌

- چون نقل اين زكاة به شهر ديگر، خلاف احتياط است و بنا بر احتياط واجب، مصرف آن، شيعه اثنى عشرى است پس اگر در شهر، فقير نباشد احوط آن است كه مال خود را به شهر ديگر ببرد و در آنجا بقصد زكاة فطره به فقرا آنجا بدهد.

اگر زكاة فطره چند نفر بعد از افراز بهم مخلوط شود

س 9

- عدّه‌اى بابت زكاة فطره پولهائى به امام جماعت مسجد مى‌دهند و امام جماعت موقع پرداخت، قيمت يكى از اجناسى كه شرع تعيين فرموده مثلا جو، حساب مى‌كند و به فقير مى‌دهد و يا بدون حساب صد تومان مثلا كه جمع شده به چند نفر فقير مى‌دهد چه صورت دارد؟.

ج‌

- امام جماعت لازم است وجوه مأخوذه را مخلوط نكند و هر يك را بقصد صاحب آن به فقير بدهد و اگر مخلوط كرده در موقع اداء، مقدار مأخوذ از هر شخصى را از مجموع جدا كند و بقصد همان شخص بپردازد. بلى جائز است مجموع را به يك نفر فقير مستحقّ از طرف همه صاحبان وجه بدهد و در اين صورت جدا كردن براى هر نفرى لازم نيست.

س 10

- آيا جائز است پولهائى كه اشخاص، بعنوان فطره مى‌دهند در صندوقى ريخته شود و عالم يا شخص ديگر، تدريجا در خلال 7 يا 8 ماه و بيشتر به مستحقّين بدهد يا نه؟ و در صورت جواز، آيا دهنده بايد به نيّت صاحبان آنها بدهد يا فقط پرداختن، كافيست؟.

ج‌

- تأخير جز، با نبود مستحقّ، جائز نيست و دهنده اگر وكيل در ايصال است لازم نيست از جانب صاحبش نيّت نمايد و مخلوط كردن فطره‌ها خالى از اشكال نيست زيرا در اعطاء زكاة لازم است كمتر از يك صاع به هر فقير داده نشود و در فرض مذكور، گاهى كمتر از يك صاع اعطاء مى‌شود مثلا اگر يك صاع مشاع بين ده صاع از ده نفر، به فقير داده شود از هر نفرى يك عشر صاع داده شده بلى اگر بقصد يكى از آنها يك صاع مفروز كند و بپردازد، اشكال مرتفع خواهد شد و نيز اگر گيرنده زكاة، مجتهد يا وكيل او باشد و در مقام ردّ به مستحقّ، به نيّت هر يك‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست