نصاب باقى بماند و اگر از مال ديگر زكاة را
بدهد و عين طلا را نگاهدارد هر سال بايد همان زكاة سال قبل را بدهد.
س 7
- املاك زن و مادر كه در دست شوهر و فرزند است و با املاك خود، مخلوط
و زراعت مىكنند و زن يا مادر، دخالتى در املاك خود ندارند آيا غلّه هر كدام بايد
بحدّ نصاب برسد يا مجموع زراعت، روى هم حساب شود؟.
ج
- چنانچه زراعت، بنحو مزارعه باشد سهم هر يك از مالك و زارع بايد
جداگانه بحدّ نصاب برسد ولى اگر املاك بنحو اجاره و يا مجّانا در اختيار شوهر يا
فرزند باشد به طورى كه زن و مادر، سهيم در زراعت نباشند چون همه زراعت ملك شوهر و
يا فرزند است اگر مجموع بحدّ نصاب رسيد زكاة دارد.
س 8
- هر گاه گندم يا جو يا خرما يا كشمش به حدّ نصاب برسد زكاة را از
همه بايد داد يا از بالاتر از حدّ نصاب؟.
ج
- هر كدام كه بحدّ نصاب برسد بعد از مخارج، زكاة تمام آن را بايد
بدهد.
زكاة غلّات اربعه يا عشر است يا نصف عشر
س 9
- زراعت گندم و جو كه فعلا در اكثر جاها معمول است كه با آب چاه عميق
و يا نيمه عميق به وسيله موتور، آبيارى مىنمايند، آيا حكم آبيارى، با دلو را دارد
كه زكاة را بيست يك حساب كنند يا در حكم آن نيست و بايد ده يك بدهند و آيا مخارج
چاه و موتور و غيره نسبت به سهم غلّات زكوى كسر مىشود- كه اگر ما بقى، بعد از كسر
مخارج بحدّ نصاب برسد زكاة آن را خارج نمايند- يا نه؟.
ج
- زكاة گندم و جو كه با چاه عميق و نيمه عميق مشروب شده، بيست يك است
و مخارج احداث اصل چاه و خريد موتور در مقام احتساب نصاب، كسر نمىشود ولى به
مقدارى كه از موتور، كاهش مىيابد و مخارجى كه در عرض سال مىشود اگر گندم يا جو
بحد نصاب برسد كسر شود و زكاة بقيّه را بدهند و مخارج بايد نسبت بمال زكوى و كاه و
زراعات ديگر توزيع شود.
س 10
- هر گاه زارع، از مالك، آب چاه را خريدارى و در زمينهاى خود، زراعت
مىكند زكاة چنين زراعتى عشر است و يا نصف عشر؟ و پولهائى كه از بابت خريد آب به
مالك چاه، داده از مؤنه زراعت است يا نه؟.