با هم خرج مىكنند آيا بايد هر كدام، حساب
ساليانه جدا داشته باشند يا اگر پدر مثلا داراى حساب سال باشد كافى است؟.
ج
- هر يك از اين دو نفر، خمس آن چه را كه از مخارج سالشان زياد آمده
با وكالت از ديگرى بدهد- بقصد ما فى الذمّه هر كدام- كافى است.
در تعلّق خمس و زكاة كداميك مقدّم است
س 263
- كسى كه از ربح و سود سرمايه خود قبل از تمام شدن سال خمس، تعدادى
از گاو يا گوسفند كه به حدّ نصاب است خريدارى كند آيا دادن زكاة و خمس هر دو واجب
است يا يكى از آنها؟.
ج
- در فرض مسأله كه قبل از تمام شدن سال زكاة، سال خمس تمام مىشود
واجب است خمس را بپردازد و بعد از اداء خمس، اگر بمقدار نصاب، باقى باشد پس از
حلول حول زكاة، واجب است زكاة جنس زكوى باقى مانده را- چه عين سرمايه باشد چه سود-
بپردازد.
س 264
- كسى كه حساب سال ندارد و ذمّه او، هم به زكاة و هم به خمس مشغول
است و فعلا مىخواهد اداء نمايد كدام را مقدّم بدارد؟.
ج
- بايد زكاة را حساب كند و بدهد و بعد هر اندازه ربح، پس انداز كرده
خمس آن را بپردازد.
س 265
- شخصى چند سال، مالى را كه متعلّق خمس و زكاة بوده- از قبيل نقدين-
در اختيار داشته و خمس و زكاة آن را نداده اكنون كه در مقام اصلاح برآمده آيا بايد
اوّل خمس بدهد و بعد زكاة را يا اوّل زكاة را بدهد و بعد، خمس آن را اداء نمايد؟.
ج
- اگر نقدين را در يك روز بدست آورده و سال خمس نداشته به نحوى كه
همان روز حصول فائده، مبدأ سال خمس بوده قهرا چون استقرار زكاة، قبل از استقرار
خمس است بايد اوّل زكاة را اخراج كند و بعد خمس ما بقى را بدهد و اگر سال خمس
داشته و پايان سال خمس او قبل از استقرار زكاة باشد بايد خمس آن را بدهد و اگر
بقيّه بمقدار نصاب بوده زكاة آن را نيز بپردازد و نسبت به سالهاى بعد اگر بر نقدين
اضافه نشده و با كسر خمس از آن و كسر بدهى زكاة سال يا سالهاى