كرده و عمل نماز هم براى صاحب پول انجام شده
عيبى ندارد و اگر گفته باشد براى صاحب نام و به نام او عمل انجام شود مجزى نيست.
س 4
- زيدى در نماز استيجارى سهوا چيزى بخورد چه صورت دارد؟.
ج
- اگر چيز كمى بوده و سهوا خورده مبطل نيست.
س 5
- كسى كه نماز استيجارى به ذمّه دارد و در عين اين كه عقيده بوجوب
نماز يوميّه دارد تصميم به نخواندن نماز يوميّه خود مىگيرد، آيا مىتواند نماز
استيجارى كه بر ذمّه دارد ادا كند يا نه؟.
ج
- (نعوذ باللَّه من ذلك) فرض بعيد الوقوعى است ولى اگر چنين كسى پيدا
شود نماز استيجارى او صحيح است هر چند به ترك نماز خود، مرتكب گناه عظيم شده است.
س 6
- كسى كه اجير شده نماز استيجارى بخواند اگر به ترتيب نخواند مثلا در
يك مجلس، سى نماز ظهر و عصر و در مجلس ديگر سى نماز مغرب و عشا بخواند صحيح است يا
نه؟.
ج
- اگر چه ترتيب، بنظر اين جانب لازم نيست لكن اشخاصى را كه استيجار
مىكنم براى نماز قضاء مؤمنين، هيچ گاه اجازه نمىدهم بدون ترتيب بخوانند.
س 7
- شخصى پير شده و قادر به گرفتن روزه نيست و روزه قضا بر ذمّه دارد و
از كسان و بازماندگانش اميدوار نيست كه بعد از موت او روزههايش را قضا نمايند و
يا جهت او اجير بگيرند، در اين صورت در حال حياة خود مىتواند براى خود اجير بگيرد
كه روزههاى او را قضا نمايد يا نه؟.
ج
- در زمان حياة نمىتواند براى خود روزه، استيجار نمايد.
س 8
- شخصى متقبّل شده كه براى چند نفر، صوم استيجارى بگيرد و فعلا در
اثر گرفتارى و ضعف، قدرت برگرفتن آن روزه ندارد، آيا اجازه مىفرماييد كه به ديگرى
واگذار نمايد يا بايد خودش مباشرت نمايد؟ ضمنا بعضى از ورثه منوب عنه، غائبند و
بعضى ديگر از ايشان از اين موضوع اطّلاع ندارند، تكليف اين شخص را بيان فرمائيد؟.