- در فرض سؤال براى اشخاص صحيح القراءه امامت او صحيح نيست ولى براى
خود او تا وقتى دندان ندارد مجزى است، و چنانچه با دندان گذاشتن بتواند نماز را
صحيح بخواند واجب است دندان بگذارد.
س 45
- شخص غريبى در شهرى وارد شد و براى اداء نماز بمسجد رفت و ديد جماعت
بر پا شده ولى اين شخص، امام جماعت را نمىشناسد آيا مىتواند به آن امام جماعت،
اقتدا كند يا نه؟.
ج
- تا احراز عدالت امام جماعت را نكند اقتدا جائز نيست لكن اگر از
اقتداء جمعى از مؤمنين ظاهر الصّلاح، اطمينان به عدالت امام پيدا كرد جائز است.
س 46
- نماز خواندن پشت سر آقايان اهل علم و روحانيّونى كه از طرف اوقاف
به حجّ مىروند چه صورت دارد؟.
ج
- دخالت اداره اوقاف، در امور دينى، غير مشروع است و كسى كه معلوم
باشد كه مزدور اوقاف است و از آن اداره، ارتزاق، مىكند به او اقتدا نكنيد 1.
س 47
- در حاشية عروة الوثقى راجع به امامى كه خود را عادل نمىداند
فرمودهايد: در صورتى كه در شكّ رجوع به مأمومين نمايد، احتياط به اعاده نماز، ترك
نشود، بفرماييد وجه اين احتياط چيست و نيز بفرماييد آيا احتياط مذكور در صورتى هم
كه امام خود را معرض قرار نداده باشد لازم الرّعاية است يا خير؟.
ج
- وجه احتياط اين است كه جماعت بودن نماز امام غير عادل، مسلّم نيست
و محتمل است فرادى باشد، هر چند نماز مأمومين، محكوم به جماعت باشد و منفرد بايد
در شكّ، به وظيفه خود عمل نمايد و جايز نيست به ديگرى رجوع كند و در احتياط مذكور
فرقى بين معرض قرار دادن يا ندادن نيست.
س 48
- آيا زنى كه مستحاضه نيست مىتواند به زنى كه مستحاضه است و خونش
بند نمىآيد اقتدا كند يا نه؟.
ج
- احوط، ترك اقتدا است.
س 49
- امام جماعتى در اثر تصادف با ماشين يا حادثه ديگرى يك پايش شكسته،
حال در اثر شكستگى، يك پاى او درست جمع نمىشود كه براى