- در تعقيب نماز كه آية الكرسى مىخوانند، آيا روايت يا مدركى هست كه
انگشتان بر ديدگان گذارد؟ يا بصورت عادى همانند ساير تعقيبات خوانده شود؟.
ج
- در كتاب جنّات الخلود تحت عنوان وجع العين از قول معصومين عليهم
السّلام منقول است كه دست را روى چشم گذاشته و آية الكرسى را بقصد استشفاء بخواند.
س 260
- اگر كاركنان دولت، در ساعات ادارى، كار را ترك و نماز واجب اقامه
كنند، چنانچه ترك كار بدون اجازه مسئوليت ذى ربط باشد و يا اين كه در وقت ادارى
كارى هم وجود نداشته باشد و بعضى از كاركنان در حال بىكارى و انتظار پيدايش كار
به سر ببرند، از نظر شرع مقدّس اقامه نماز در موارد فوق چه صورت دارد؟.
ج
- اگر در ساعت ادارى، كارى نداشته باشند، نماز خواندن مانعى ندارد و
چنانچه كار ادارى داشته باشند و اقامه نماز مزاحم كار باشد بدون اجازه متصدّيان،
ترك كار جايز نيست. و اللَّه العالم.
س 261
- آية الكرسى كه در نماز وحشت و نماز غدير، قرائت آن وارد است تا كجا
بايد تلاوت گردد؟ تا و هو العليّ العظيم يا تا هم فيها خالدون؟.
ج
- ظاهرا آية الكرسى تا و هو العليّ العظيم كافى است و اللَّه العالم.
س 262
- شخصى نمازش را خوانده ولى به جهت عدم حضور قلب اگر بخواهد دو مرتبه
بخواند رجاءً و احتياطا چه صورت دارد؟ جائز است يا خير؟.
ج
- جواز اعاده مشكل است، مگر اين كه بار دوّم به جماعت باشد.
س 263
موقعى كه نماز مىخوانم غالبا در فكر و خيالات ديگر هستم و نمىتوانم
حواسّ خود را به طرف ايزد يكتا جلب نمايم لذا مرا راهنمايى فرمائيد.
ج
- حضور قلب و توجّه در حال نماز، مراتب دارد و حاصل نشدن آن به
علّتهاى متعدّدى است كه بايد شخص، بتدريج، آنها را بر طرف كند. و مخصوصا توجّه به
عظمت و بزرگى خدا و اين كه همه، نياز به خداوند دارند و همه نعمتها از او است، و
اين كه بنده وقتى به كمال مىرسد كه در درگاه او، عرض نياز و حاجت