خوردن موالات اين است كه پس از نماز، مثلا
رو بقبله نشسته و مشغول تعقيب بوده و نسيان او به قدرى طول كشيده، كه وقتى يادش
آمد، چنانچه سلام بگويد، در نزد متشرّعه اين سلام به اين نماز، مربوط نمىشود، بنا
بر اين اگر مقصود از سؤال همان فرضى است كه در توضيح المسائل نماز را صحيح دانسته،
گفتن سلام لازم نيست.
و جهت فراموشى سلام، مستحبّ است دو سجده سهو به جا آورد. و چنانچه
مقصود اين است كه اگر قبل از بهم خوردن موالات و قبل از به جا آوردن منافى، يادش
بيايد كه سلام را نگفته در اين صورت بايد سلام را بگويد، و سجده سهو ندارد.
طمأنينه در نماز
س 211
- در موردى كه هنگام اداء كلمهاى بدن حركت كند مثلا موقع اداء
(نستعين) بدن حركت نمايد و بخواهيم لفظ را دوباره تكرار نماييم آيا تكرار همان لفظ
كافى است يا از اوّل آيه، تكرار نماييم (يعنى از إيّاك) و باز همين سؤال پيش
مىآيد در موردى كه آن كلمه را غلط گفته باشيم و حالا بخواهيم آن را تكرار
نماييم؟.
ج
- حركت بدن به مقدارى كه لازمه اداء كلمه (نستعين) است مضرّ به صلاة
نيست و در مورد لزوم، اعاده خود كلمه كافى است ولى اگر شك در صحّت بعد از اداء
كلمه باشد اعاده لازم نيست.
س 212
- آيا حركت دادن سر در حال قرائت و ساير اذكار واجبه نماز اشكال دارد
يا خير؟.
ج
- اگر حركت جزئى باشد مانع ندارد و منافى با طمأنينه واجب نيست.
س 213
- اگر كفهاى دست در حال سجده روى زمين باشد امّا انگشتان دست حركت
كند آيا اشكال دارد يا خير؟.
ج
- انگشتان هم از طرف باطن كف بايد با آرامش روى زمين باشد ولى حركت
جزئى كه منافى با وضع باطن انگشتان روى زمين نباشد مانع ندارد.
س 214
- نمازهاى واجب را در قطار و هواپيما كه در حال حركت هستند مىشود
خواند يا نه؟.
ج
- با مراعات همه شروط مانند استقبال و استقرار، جائز است و حركت