مگر انسان از سگ، نجستر است، در صورتى كه
بر تمام موجودات، برترى دارد اين مطلب را برايم روشن فرمائيد؟.
ج
- راجع به مسأله غسل مسّ ميّت، اوّلا آن چه بر ما واجب است عمل به
تكاليف شرعيّه است و دانستن فلسفه تمام احكام، براى ما متعذّر است. اجمالا با
ملاحظه حكمتها و فلسفههاى معلومه بسيارى از احكام، مىفهميم كه تعاليم اين دين،
بر اساس حفظ و تأمين مصالح يا دفع مفاسد است.
و ثانيا: ممكن است در باره حكمت آن اين چنين گفت كه چون مردم، طبعا
از مرده حيوانات، متنفّرند كسى آن را مسّ نمىكند ولى مرده انسان در معرض تماسّ
زندگان- خصوص خويشان و دوستانش- قرار دارد، لذا اين گونه مقرّر شده است. حكمتهاى
ديگرى نيز هست كه به همين اكتفاء شد.
- دانستن حكمت و فلسفه احكام، واجب نيست و براى نوع مردم كه مشغول
كارهاى عادى خود هستند فراهم نمىشود بايد مانند بيمارى بود كه به طبيب، مراجعه
مىنمايد و از فوائد دوا و تركيبات آن و علّت مقدار تجويز شده نمىپرسد و دانستنش
هم براى بيمار عادى، ميسّر نيست. وظيفه مريض، مراجعه به طبيب است چنانچه در بعضى
از روايات هم وارد شده كه شما مانند بيماريد و ربّ العالمين مانند طبيب است 1، مع
ذلك چون ميته و مرده انسان در معرض تماسّ اقارب و خويشان است و آنان در معرض آلوده
شدن به ميكرب مىباشند از اين جهت، غسل واجب است و حكمتهاى ديگرى نيز دارد كه براى
بيان آن احتياج به مجال بيشترى است.
س 95
- بنده چون دانشجوى دانشكده پزشكى هستم، ناچار به مطالعه علمى
استخوانهاى مردگان مىباشم و ناچارم كه هميشه استخوانهاى مردهاى كه غسل ندادهاند
و فقط ضدّ عفونى شده مسّ نمايم و نمىتوانم دائما غسل كنم.
اكنون بنده را راهنمايى فرمائيد و در رساله عمليّه تعبير به احتياط
واجب فرمودهايد آيا مىشود اين مسأله را از ديگرى تقليد كرد يا نه؟.