را اخراج و در مقبره يا قبرستان مسلمين، دفن
نمايند.
س 79
- اگر كسى غسل ميّت را عمدا يا سهوا يا جهلا غلط به جاى آورد مثلا
غسل با كافور را قبل از سدر و يا يكى از دو غسل را بعد از آب خالص به جاى آورد آيا
در جميع اين صورتها مىتواند بعد از دفن ميّت نبش قبر كرده و غسل صحيح بدهد يا
نه؟.
ج
- در مفروض سؤال اگر نمىدانند ميّت تغيير كرده يا نه بايد او را از
قبر خارج نموده و بطور صحيح غسل داده و حنوط و كفن نموده و نماز بخوانند و دفنش
نمايند و در صورت نبش قبر اگر ميّت متعفّن شده باشد غسل ساقط مىشود.
س 80
- حسينيّهاى جهت سوگوارى حضرت سيّد الشهداء عليه السّلام در دهكده
.. در قديم الايّام از خشت و گل ساخته شده و مورد بهره بردارى بوده، پنج نفر از
واقفين آن، بصورت امانت در اين حسينيّه سالها است دفن شدهاند و حسينيّه به مرور
زمان بر روى آنها خراب شده و مخروبه مانده اكنون مىخواهند آن را تجديد بنا كنند،
در مورد نبش قبورى كه اجساد در آنها بطور امانت گذارده شد نظر مبارك چيست؟.
ج
- در فرض سؤال اگر امواتى كه در حسينيّه به عنوان امانت دفن شدهاند
بطور شرعى كه ساير اموات را دفن مىنمايند دفن نشده باشند و طبق متعارف بعضى جاها
باشد كه آنها را بصورت ميّت در حال نماز بر او دفن مىنمايند يا بهمان صورت كه ميّت
در روى زمين گذاشته مىشود مىگذارند و روى او را با بناء مىپوشانند، بايد اگر
باقى باشند آنها را از اين صورت خارج نموده و بطور شرعى دفن نمايند و بنا بر اين
تجديد ساختمان حسينيّه با نقل جنازهها يا استخوانهاى باقى مانده به محلّ ديگر
اشكال ندارد و اگر بطور شرعى در زمين دفن شده باشند، حسينيّه را به صورتى تجديد
بناء كنند كه نبش قبر نشود.
احكام قبرستان
س 81
- بعضى براى اموات خود در قبرستان عمومى كه وقف عامّ است نرده آهن
مىكشند و يا اين كه بتون مىكنند كه مثل نرده سالهاى سال باقى مىماند و مانع از
دفن ديگران مىشوند و بعضى ديگر قبرستان عمومى را متصرّف و مسجد يا