responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 102

ميّت را بطرف راست بخوابانند روى دست چپ دفن كرده باشند آيا در اين صورت بايد نبش قبر شود يا خير؟.

ج‌

- در صورتى كه تازه دفن شده باشد و معرض هتك حرمت نباشد بعيد نيست براى تحصيل كيفيّت استقبال، نبش قبر واجب باشد و چنانچه تغيير كرده و در معرض هتك است نبش جائز نيست.

س 77

- پدرم وصيّت نمود كه بدن مرا در امام زاده يحيى زواره به امانت بسپاريد و چنانچه ظرف مدّت ده سال، راه به سرزمين كربلاى معلّى باز گرديد نعش مرا براى دفن به كربلا ببريد و اگر نه بعد از ده سال در قبرستان قم به خاك بسپاريد. حال كه بيش از پنج سال و چند ماه از فوت نامبرده نگذشته عدّه‌اى تصميم به بازسازى امام زاده نموده‌اند و محلّ امانت سپارى مرحوم پدرم در مكانى از امام زاده قرار دارد كه هيچ احتياج به مرمّت و يا تخريب ندارد و مع ذلك مى‌خواهند خراب كنند، مستدعى است وظيفه اين جانب را بيان فرمائيد؟.

ج‌

- در فرض سؤال حتّى الامكان بايد طبق وصيّت عمل شود و چنانچه محلّ سپردن امانت را بخواهند خراب كنند و با خراب كردن آن به ميّتى كه امانت سپرده شده توهين شود، جائز است در جاى ديگر كه محفوظ باشد سپرده شود تا در وقت معيّن طبق وصيّت عمل شود.

س 78

- فرزندم به اتّفاق جوانى در اثر تصادف ماشين فوت نمود جنازه هر دو را براى كفن و دفن به قبرستان محلّ زادگاهشان حمل نمودند. مادر آن جوان در همان روز بخريد يك باب آرامگاه خصوصى اقدام و با اصرار و واسطه نمودن چند نفر اجازه دفن پسرم را در آرامگاه مذكور كسب نمود تا اين كه اين جانب يك روز جهت زيارت اهل قبور، به آرامگاه وارد شده و مشاهده نمودم جنازه تازه‌اى در آنجا دفن نموده‌اند. از نامش تحقيق نمودم معلوم شد كه از مبلّغين فرقه ضاله بهائيّه است، ديگر برايم شك و ترديد باقى نماند كه مادر آن جوان هم بهائيّه مى‌باشد. اكنون بفرماييد تكليف چيست ضمنا متذكّر مى‌شوم كه آرامگاه مذكور، در قبرستان مسلمين مى‌باشد.

ج‌

- اگر ميّت مسلمان در قبرستان يا مقبره كفّار، دفن شود واجب است او

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست