نام کتاب : سؤال و جواب پيرامون مسائل حج نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا جلد : 1 صفحه : 39
چه در عمره تمتع و چه در حج، صحيح نبوده
اكنون وظيفه او چيست؟
ج- در فرض سئوال كه از جهت نسيان يا جهل بوده اگر قبل از اعمال عمره،
متوجه شود چنانچه ممكن است بميقات برگردد و با تلمبيه صحيح محرم شود و اگر ممكن
نيست هر مقدار ميتواند بطرف ميقات برگردد و محرم شود و اگر آنهم ممكن نيست در
همانجا كه مىفهمد محرم شود و عمره او صحيح است و همچنين اگر بعد از اعمال عمره
بفهمد عمره او صحيح است و اگر در عرفات بفهمد و برگشتن، ممكن باشد برگردد بمكه و
ثانيا محرم شود و اگر ممكن نيست هر قدر ميتواند بطرف مكه برگردد و محرم شود و اگر
آن نيز ممكن نيست در همان محل محرم شود و حج او صحيح است.
93- س- هرگاه كسى در موقع بستن حوله احرامى نيت
عمره تمتع نمود و حوله را بست بعد دعاى مستحبى خواند آنگاه متوجه شد كه لبيك نگفته
بىدرنگ لبيك گفت چه صورت دارد؟
ج- مانعى ندارد احرام صحيح است.
94- س- شخصى خيال كرده كه تلبيه، مختص بعمره
است براى احرام حج، تلبيه نگفته و بدون تلبيه محرم شده و به عرفات رفته و اعمال را
تا آخر انجام داده بعدا فهميده كه بايد در احرام حج نيز تلبيه بگويد تكليف او
چيست؟
ج- در فرض سئوال اگر بعد از تمام اعمال فهميده كه تلبيه نگفته حج او
صحيح است.
95- س- كسانيكه محرم به احرام عمره تمتع
مىشوند و بعد وظيفه آنها حج افراد مىشود آيا بايد ثانيا به نيت حج افراد تلبيه
بگويند و محرم شوند يا خودبخود عمره مبدل به حج افراد مىشود و تلبيه و احرام مجدد
لازم نيست.
نام کتاب : سؤال و جواب پيرامون مسائل حج نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا جلد : 1 صفحه : 39