responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 415
جائز است پس آنچه اكنون متعارف است كه خون را مىفروشند براى استفاده مريضها و مجروحين مانع ندارد. و بهتر آن است كه مصالحه كنند يا آن كه پول را در مقابل حق اختصاص يا در ازاء اجازه خون گرفتن بگيرند كه خالى از اشكال و احوط است. بلكه اين احتياط حتى الامكان ترك نشود. لكن اگر گرفتن خون، براى صاحب آن ضرر داشته باشد. اشكال دارد. خصوصا اگر ضرر فاحش و زياد باشد.
مسأله 2886 - جائز است خون بدن انسانى را به بدن ديگرى با آلات ديگرى منتقل كنند و وزن آن را با مقياسهائى كه دارند تعيين كنند، و ثمن آن را بگيرند و با جهالت به وزن جائز است بطور مصالحه انتقال دهند. و احوط آن است كه پول را در مقابل اجازه نقل بگيرند، و اين احتياط چنانچه گذشت حتى الامكان ترك نشود.
خاتمه مسأله 2887 - گوسفند يا حيوانات ديگر را اگر ذبح كنند با كارخانه‌ها و مكينه‌هائى كه اخيرا در بعض بلاد متعارف شده است، حرام و نجس و مردار است، و فروش و خريد آنها جائز نيست، و فروشنده ضامن پول خريدار است چه كليد برق را مسلمان بزند و تسميه بگويد و رو به قبله باشد و از حلقوم ببرد يا نه چه برسد به آن كه اين امور نيز مراعات نشود، ولى گوشتهائى كه در بازار مسلمانان فروش مىرود و احتمال داده مىشود كه بطور شرعى ذبح شده باشد، حلال و خريد و فروش آن جايز است.
مسأله 2888 - گوشتها يا مرغهاى سر بريده‌اى كه از بلاد كفر مىآورند، محكوم به نجاست و حرمت و مردار بودن است، مگر آن كه ثابت شود ذبح شرعى آنها.
مسأله 2889 - راديو و تلويزيون داراى منافع حلال عقلائى و منافع حرام است از نظر اسلام و جائز است انتفاع بردن از آنها به نحو حلال، از قبيل اخبار ومواعظ از راديو و نشان دادن چيزهاى حلال براى تعليم و تربيت صحيح، يا نشان دادن كالاها و عجايب خلقت از بر و بحر از تلويزيون و اما چيزهاى حرام از قبيل پخش غنا، و موسيقى و اشاعه منكرات از قبيل پخش قوانين خلاف اسلام و مدح خائن و ظالم، و ترويج باطل، و ارائه چيزهائى كه اخلاق جامعه را فاسد و عقايد آنها را متزلزل مىكند. حرام و معصيت است.
مسأله 2890 - چون استعمال اين آلات در دوران طاغوت در منافع حرام شايع و رايج بود بطورى كه استعمال حلال آن تقريبا غير مقصود بود اجازه نمىدادم فروش و خريد آنها را اما

نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 415
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست