responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل نویسنده : نجفی، محمد حسن    جلد : 1  صفحه : 520
آن باقيمانده مخارج سادات است [1] و اگر امكان رسانيدن آن به مجتهد عادل نباشد و نگهدارى و حفاظت از آن [2] تا زمان گرفتن اجازه از مجتهد ميسر نباشد جايز است كه خود شخص يا عدول از مؤمنين آن را به سادات برسانند.
(مسأله 1602): در صحت خمس نيت شرط است [3] و همان گونه كه كيفيت نيت در باب زكات گذشت بايد از ناحيه مالك و يا وكيل و يا وصى او صورت گيرد مگر در زمينى كه كافر ذمى آن را خريده و خمس آن را از زمين مىدهد كه آن نيت در آن شرط نيست.


= امير المؤمنين (ع) به والى مكه و امثال آن، و همچنين در پاره اى از روايات آمده
است كه راوى حقوق شرعيه را خدمت حضرت باقر (ع) آورده كه ايشان آن را به مصرف
برسانند و ايشان در پاسخ به آن شخص فرمودند كه اين نحوه و صورت استفاده در
زمان قائم ما (عج) خواهد بود و اما اكنون شما خودتان آن را به مصرف برسانيد، و
البته چون مثال در مورد سهم مبارك امام (ع) نيست شاهد و مؤيد كلام است و نه
دليل بر آن.
[1] محمد باقر شيرازى: و يا آنچه كه مورد رضايت حضرت صاحب الزمان (عج)
بوده و فايده و اثر دينى داشته باشد.
[2] محمد باقر شيرازى: در صورتى كه در حال حاضر موردى براى مصرف نباشد
والا حفظ آن جايز نيست.
[3] محمد باقر شيرازى: نيت در خمس موضوعا شرط است و اگر بعنوان ماليات
و امثال آن داده شود قبول و كفايت آن مشكل است و بلكه مسلما كفايت نمى كند،
و اما قصد قربت هم در دادن خمس شرط است و بنابر مكلف بودن كفار به فروع
احكام به حسب موازين اوليه، اگر از پرداخت آن امتناع ورزند بايد جبرا از آنها
بگيرند همانند حكم مسلمان در خمس و زكات.


نام کتاب : مجمع الرسائل نویسنده : نجفی، محمد حسن    جلد : 1  صفحه : 520
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست