responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جمع بين صلاتين وحدود آن نویسنده : مدرسى، سيد محمد رضا    جلد : 1  صفحه : 3
نتيجه براى آنان جايز است كه نماز مغرب را تأخير بيندازند و بين مغرب و عشاء جمع كنند. [1] ولى در آن زمان كوتاه، بيش از آن جاى سخن گفتن با او نبود.
اما مطلب جاى بحث بيشترى دارد كه بايد با فضلا و دانشمندان در ميان گذاشت تا آنان مطلب را براى مردم بازگو كنند تا ريشه برخى پندارهاى نابجا خشكيده شود و البته اين متفرع بر آن است كه دانشمندان تحت تأثير عادت و جو حاكم بر اجتماع خود قرار نگيرند، كه متأسفانه بسيارى از اوقات مسأله چنين است، و اساسا يكى از مشكلات بزرگ انبياء در طول تاريخ همين رسوب عادات در اذهان عوام و خواص بوده است.
(انا وجدنا آبائنا على أمة وانا على آثارهم مقتدون) [2] و بنابراين چه شيعه و چه سنى بايد بدانند كه برخى از عاداتى كه در اجتماعات تثبيت شده، و از بديهيات اسلام در نظر مردم به شمار مىرود، اين تثبيت و بداهت ناشى از بداهت آن در اسلام نيست، بلكه وقتى به ادله آن مراجعه مىكنى مىبينى داراى مدرك درستى نمىباشد، و فقط عالم يا عالمان بزرگى و يا سياست حكومتى (كه بيشتر چنين است) آن را پسنديده و سپس رايج شده است، در حالى كه در زمانى چنين رواج و شيوعى نداشته و بيش از يك احتمال در كنار ساير احتمالات چيز ديگرى نبوده است.
و عجيب است كه اين موضوع حتى در مورد چيزهايى صادق مىباشد كه هر روز مورد ابتلاء همه مسلمانان بوده است همچون وضو و نماز و... و اين چقدر دردناك است كه مسلمانانى كه هر روز شاهد وضو و نماز پيامبر بوده اند آنقدر در ميان آنان اختلاف باشد، وحتى در مثل امر محسوسى كه همه آن را به چشم مىديده اند يعنى كيفيت قرار دادن دستها در هنگام قرائت آن قدر اختلاف باشد: يكى آن را حرام بداند ديگرى مكروه و سومى مباح و چهارمى مستحب، يكى بگويد بايد بالاى ناف بگذارد و ديگرى زير ناف و همينطور... با آنكه رسول اكرم صلى الله عليه و سلم هر روز پنج مرتبه در جلو ديدگان همه مسلمانان نماز


[1] - وقد قال في البحر الرائق: وقد شاهدت كثيرا من الناس في الاسفار خصوصا في سفر الحج ماشين على هذا (اى الجمع بين الصلاتين) تقليدا للامام الشافعى في ذلك... ج 1 ص 267. البته سفر مجوز قصر و جمع نيز خود محل بحث است.
[2] - سوره زخرف 23.


نام کتاب : جمع بين صلاتين وحدود آن نویسنده : مدرسى، سيد محمد رضا    جلد : 1  صفحه : 3
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست