responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
نام کتاب : جمع بين صلاتين وحدود آن نویسنده : مدرسى، سيد محمد رضا    جلد : 1  صفحه : 18
2 - مشهور شافعيه كه قائل به جواز جمع مىباشند براى مسافر و در باران و برف آن هم با شرائطى و به نظر آنان به خاطر تاريكى شديد و باد و ترس و مرض جمع جايز نيست.
3 - مشهور مالكيه اسباب جمع را از اين قرار مىدانند: سفر، بيمارى، باران، گل آلود بودن با تاريكى آخر ماه، و بودن در عرفة و مزدلفة براى حجاج با شرايطى.
4 - حنابله جمع را جايز مىدانند در عرفة و مزدلفة و براى مسافر، بيمار، زن شيرده، زن مستحاضة، سلس البول، عاجز از طهارت آبى يا تيمم، عاجز از شناخت وقت، خائف بر نفس يا مال يا آبرو، خائف از ضرر در زندگى، و در برف، باران، سرما، باد و گل آلود بودن كه البته شرائطى را نيز ذكر مىكنند.
5 - جماعتى از اصحاب حديث و برخى از اصحاب شافعى و غيره كه قائل شده اند جمع در حضر براى انجام حاجتى مطلقا جايز است مادام كه به عنوان عادت اتخاذ نشود.
6 - ابن شبرمة كه جمع بين صلاتين را به هر جهت ولو حاجت نباشد جايز مىداند مادام كه عادت نشود.
7 - ابن منذر و بنا به نقل قفال نيز ابن سيرين كه جمع در حضر را بطور مطلق و بدون هيچ قيدى جايز مىدانند. [1] و قول حق كه روايات صحيح آن را تأييد مىكند و مطابق اطلاق قرآن كريم است همين قول مىباشد و اماميه نيز به تبع اهل بيت عليهم السلام همين مذهب را پيروى مىكنند.
والحمد لله رب العالمين سيد محمد رضا مدرسى طباطبايى 8 صفر الخير 1415 مطابق 27 / 4 / 1373


[1] - براى مدارك اين اقوال مىتوانيد رجوع كنيد به: الفقه على المذاهب الاربعة، المغنى، الشرح الكبير، المجموع، حلية الاولياء وغيره.


نام کتاب : جمع بين صلاتين وحدود آن نویسنده : مدرسى، سيد محمد رضا    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
فرمت PDF شناسنامه فهرست