نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 47
ديگر خواهد
داشت.
در واقع قسم
اول از اين اعمال به بناى بىدوام و كوتاه عمرى مىماند كه تنها براى يك مدت موقت
ساخته و از آن استفاده مىشود، ولى بعد از آن ويران مىگردد، اما قسم دوم به
بناهاى محكم و شالوده دارى شبيه است كه قرنهاى متوالى برقرار مىماند و قابل
استفاده است.
نمونه اين
موضوع را امروز در اطراف خود به روشنى مىيابيم، جهان غرب با تلاش پيگير و منظم
خود اسرار بسيارى از علوم و دانشها را شكافته، و بر نيروهاى مختلف طبيعت مسلط گشته
و با سعى و كوشش مداوم و استقامت در مقابل مشكلات و اتحاد و همبستگى، مواهب
فراوانى فراهم نموده است.
بنا بر اين
گفتگو ندارد كه آنها نتايج اعمال و تلاشهاى خود را خواهند گرفت و به پيروزيهاى
درخشانى نايل خواهند شد، اما از آنجا كه هدفشان تنها زندگى است، اثر طبيعى اين
اعمال چيزى جز فراهم شدن امكانات مادى آنان نخواهد بود.
حتى كارهاى
انسانى و مردمى آنها مانند: تاسيس بيمارستانها، درمانگاهها مراكز فرهنگى كمك به
بعضى از ملتهاى فقير و امثال آن اگر دامى براى استعمار و استثمار آنان نباشد، چون
بهر حال هدف مادى و حفظ منافع مادى دارد تنها اثر مادى خواهد داشت.
همچنين كسانى
كه اعمال ريا كارانه انجام ميدهند اعمالى كه جنبههاى انسانى و عبادى دارد.
لذا در آيه
بعد صريحا مىگويد:" اين گونه افراد در سراى ديگر بهرهاى جز آتش
ندارند"! (أُولئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي
الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ).
" و
تمام آنچه را در اين جهان انجام دادهاند در جهان ديگر محو و نابود مىشود و هيچ
پاداشى در برابر آن دريافت نخواهند كرد (وَ
حَبِطَ ما صَنَعُوا فِيها).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 47