نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 372
انجام داده بود، بنا بر اين جاى اين نداشت كه قرآن بگويد او تصميم بر اين كار
گرفت چرا كه اين لحظه، لحظه تصميم نبود.
ديگر اينكه پيدا شدن حالت خشونت و انتقامجويى، پس از اين شكست، طبيعى است
زيرا او تمام آنچه را در توان داشت از طريق ملايمت با يوسف به خرج داد، و چون
نتوانست از اين راه در او نفوذ كند به حربه ديگر متوسل شد كه حربه خشونت بود.
سوم اينكه در ذيل اين آيه مىخوانيم
كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ:
" ما هم" بدى" و هم" فحشاء" را از يوسف بر طرف
ساختيم" فحشاء، همان آلودگى به بى عفتى است، و سوء نجات از چنگال ضربه همسر
عزيز مصر.
ولى به هر حال يوسف، چون برهان پروردگار را ديد، از گلاويز شدن به آن زن
خوددارى كرد مبادا به او حمله كند و او را مضروب سازد و اين خود دليلى شود كه او
قصد تجاوز را داشته، و لذا ترجيح داد كه خود را از آن محل دور سازد و به سوى در
فرار كند.
3- بدون شك، يوسف جوانى بود با تمام احساسات جوانى، هر چند غرائز نيرومند او
تحت فرمان عقل و ايمان او بود، ولى طبيعى است كه هر گاه چنين انسانى در برابر
صحنههاى فوق العاده هيجان انگيز قرار گيرد، طوفانى در درون او بر پا مىشود، و
غريزه و عقل به مبارزه با يكديگر بر مىخيزند، هر قدر امواج عوامل تحريك كننده
نيرومندتر باشد، كفه غرائز، قوت مىگيرد، تا آنجا كه ممكن است در يك لحظه زود گذر
به آخرين مرحله قدرت برسد، آن چنان كه اگر از اين مرحله، گامى فراتر رود، لغزشگاه
هولناكى است، ناگهان نيروى ايمان و عقل به هيجان در مىآيد و به اصطلاح بسيج
مىشود و كودتا مىكند، و قدرت غريزه را كه تا لب پرتگاه كشانيده بود به عقب
ميراند.
قرآن مجيد اين لحظه زود گذر حساس و بحرانى را كه در ميان دو زمان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 372