نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 279
بر اين است كه او قادر بر اين نبود كه همه آنها را در يك مسير و در يك برنامه
معين قرار دهد.
آرى هيچ مانعى نداشت كه او به حكم اجبار و الزام، همه انسانها را يك نواخت و
مؤمن به حق و مجبور بر قبول ايمان بيافريند.
ولى نه چنين ايمانى فايدهاى داشت، و نه چنان اتحاد و هماهنگى، ايمان اجبارى
كه از روى انگيزههاى غير ارادى برخيزد، نه دليل بر شخصيت است و نه وسيله تكامل، و
نه موجب پاداش و ثواب، درست به اين ميماند كه خداوند زنبور عسل را چنان آفريده كه
به حكم الزام غريزه به دنبال جمع آورى شيره گلها مىرود، و پشه مالاريا را آن چنان
قرار داده كه تنها در مردابها لانه مىكند و هيچكدام در اين راه از خود اختيارى
ندارند.
اصولا ارزش و امتياز انسان و مهمترين تفاوت او با موجودات ديگر داشتن همين
موهبت آزادى اراده و اختيار است، همچنين داشتن ذوقها و سليقهها و انديشههاى
گوناگون و متفاوت كه هر كدام بخشى از جامعه را مىسازد، و بعدى از ابعاد آن را
تامين مىكند.
از طرفى هنگامى كه آزادى اراده آمد، اختلاف در انتخاب عقيده و مكتب، طبيعى
است، اختلافى كه سبب مىشود گروهى راه حق را بپذيرند و گروه ديگرى راه باطل را،
مگر اينكه انسانها تربيت شوند و در دامان رحمت پروردگار و با استفاده از مواهب او
تعليمات صحيح ببينند، در اين هنگام با تمام تفاوتهايى كه دارند و با حفظ آزادى و
اختيار، در راه حق گام خواهند گذارد هر چند در همين مسير نيز تفاوتهايى خواهند
داشت.
به همين جهت در آيه بعد مىفرمايد:" مردم در پذيرش حق با هم اختلاف دارند
مگر آنها كه مشمول رحمت پروردگارند" (إِلَّا
مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 279