نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 252
من علامات الشقاء جمود العينين، و قسوة القلب، و شدة الحرص فى طلب الرزق، و
الاصرار على الذنب
[1]" از نشانههاى شقاوت آنست كه هرگز قطره اشكى از چشم انسان نريزد، و نيز
از علامات آن سنگ دلى، و حرص شديد در تحصيل روزى، و اصرار بر گناه است".
اين امور چهارگانه كه در حديث فوق آمده امورى است اختيارى كه از اعمال و اخلاق
اكتسابى خود انسان سرچشمه مىگيرد و به اين ترتيب دور كردن اين اسباب شقاوت در
اختيار خود انسانها است.
اگر اسبابى را كه براى سعادت و شقاوت در احاديث بالا ذكر شده با توجه بر عينيت
همه آنها و نقش مؤثرشان در زندگى بشر با اسباب و نشانههاى خرافى كه حتى در عصر
ما، عصر اتم و فضا گروه زيادى به آن پايبندند مقايسه كنيم به اين واقعيت مىرسيم
كه تعليمات اسلام تا چه حد منطقى و حساب شده است.
هنوز بسيارند كسانى كه نعل اسب را سبب خوشبختى، روز سيزده را سبب بدبختى.
پريدن از روى آتش را در بعضى از شبهاى سال سبب خوشبختى، و آواز خواندن مرغ را
سبب بدبختى.
پاشيدن آب را پشت سر مسافر سبب خوشبختى و رد شدن زير نردبان را سبب بدبختى، و
حتى آويزان كردن خرمهره را به خود يا به وسيله نقليه سبب خوشبختى و عطسه را نشانه
بدبختى در انجام كار مورد نظر مىدانند و امثال اين خرافات كه در شرق و غرب در
ميان اقوام و ملل مختلف فراوان است.
و چه بسيار انسانهايى كه بر اثر گرفتار شدن به اين خرافات از فعاليت در زندگى
باز ماندهاند و گرفتار مصيبتهاى فراوانى شدهاند.