نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 242
بقره مىخوانيم: بَلى مَنْ كَسَبَ
سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها
خالِدُونَ:" آرى كسى كه مرتكب گناهى گردد و آثار آن
تمام وجود او را احاطه كند چنان كسى اهل دوزخ است و جاودانه در آن خواهد
ماند" (بقره آيه 81).
2- اين اشتباه است كه بعضى خيال مىكنند كه مدت و زمان كيفر بايد به اندازه
مدت و زمان گناه باشد، زيرا رابطه ميان" گناه" و" كيفر" رابطه
زمانى نيست بلكه رابطه" كيفى" است يعنى مقدار زمان مجازات تناسب با كيفيت
گناه دارد نه مقدار زمان آن" مثلا" كسى ممكن است در يك لحظه دست به قتل
نفس بزند و طبق پارهاى از قوانين محكوم به زندان ابد گردد، در اينجا مىبينيم
زمان گناه تنها يك لحظه بوده در حالى كه مجازات آن گاهى 80 سال زندان خواهد بود.
بنا بر اين آنچه مطرح است" كيفيت" است نه" كميت گناه از نظر
زمان".
3- گفتيم مجازاتها و كيفرهاى رستاخيز بيشتر جنبه اثر طبيعى عمل و خاصيت گناه
دارد و به عبارت روشنتر: رنجها و دردها و ناراحتيهايى كه گناهكاران در جهان ديگر
مىكشند اثر و نتيجه اعمال خود آنها است كه دامانشان را فرا مىگيرد در قرآن
مىخوانيم فَالْيَوْمَ لا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً
وَ لا تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ:" امروز (روز رستاخيز) به هيچكس ستم نمىشود و جز اعمال خود شما جزائى
براى شما نيست"! (سوره يس آيه 54).
و بَدا لَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا وَ
حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يستهزءون:
" اعمال بد آنها در برابر آنان آشكار مىگردد و آنچه را به باد مسخره
مىگرفتند بر آنها وارد مىگردد" (سوره جاثيه آيه 33) فَلا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ إِلَّا ما
كانُوا يَعْمَلُونَ:" به آنها كه كار بد
انجام دادند جزائى جز اعمال آنها داده نمىشود" (سوره قصص آيه 84).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 242