نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 207
بعضى از مفسران گفتهاند، اين به دليل آن بوده كه شعيب بسيار نماز مىخواند و
به مردم مىگفت: نماز انسان را از كارهاى زشت و منكرات باز مىدارد، ولى جمعيت
نادان كه رابطه ميان نماز و ترك منكرات را درك نمىكردند، از روى مسخره به او
گفتند: آيا اين اوراد و حركات تو فرمان به تو مىدهد كه ما سنت نياكان و فرهنگ
مذهبى خود را زير پا بگذاريم، و يا نسبت به اموالمان مسلوب الاختيار شويم؟!.
بعضى نيز احتمال دادهاند كه" صلاة" اشاره به آئين و مذهب است، زيرا
آشكارترين سمبل دين نماز است.
بهر حال اگر آنها درست انديشه مىكردند، اين واقعيت را در مىيافتند كه نماز
حس مسئوليت و تقوا و پرهيزكارى و خدا ترسى و حقشناسى را در انسان زنده مىكند، او
را به ياد خدا و به ياد دادگاه عدل او مىاندازد، گرد و غبار خودپسندى و خودپرستى
را از صفحه دل او مىشويد، و او را از جهان محدود و آلوده دنيا به جهان ما وراء
طبيعت به عالم پاكيها و نيكيها متوجه مىسازد، و به همين دليل او را از شرك و بت
پرستى و تقليد كوركورانه نياكان و از كمفروشى و انواع تقلب باز مىدارد.
سؤال ديگرى كه در اينجا پيش مىآيد اين است كه آيا آنها جمله إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ:" تو مرد عاقل و فهميده و بردبارى" را از روى
واقعيت و ايمان مىگفتند و يا به عنوان مسخره و استهزاء؟.
مفسران هر دو احتمال را دادهاند، ولى با توجه به تعبير استهزاءآميزى كه در
جمله قبل خوانديم (جمله أَ صَلاتُكَ
تَأْمُرُكَ) چنين به نظر مىرسد كه اين جمله را از روى
استهزاء گفتند، اشاره به اينكه آدم حليم و بردبار كسى است كه تا مطالعه كافى روى
چيزى نكند و به صحت آن اطمينان پيدا ننمايد، اظهار نمىنمايد، و آدم رشيد و عاقل
كسى است كه سنتهاى يك قوم را زير پا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 207