نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 152
مسخ و تحريف و واژگونگى شده است، مانند" حضارت" و" ثقافت"
و" حريت" در عربى و كلماتى مانند تمدن، روشنفكرى آزادى و آزادگى، هنر و
هنرمندى در فارسى و در سايه اين تحريفها هر گونه از خود بيگانگى و ماده پرستى و
اسارت انسانها و انكار هر گونه واقعيت و توسعه هر گونه فساد و انجام هر كار
شتابزده و بى مطالعه انجام مىگردد.
به هر حال مفهوم واقعى استعمار در عصر ما، استيلاى قدرتهاى بزرگ سياسى و صنعتى
بر ملتهاى مستضعف و كم قدرت است، كه محصول آن غارت و چپاولگرى و مكيدن خون آنها و
به يغما بردن منابع حياتى آنان است.
اين استعمار كه چهرههاى شوم گوناگونى دارد گاهى در شكل فرهنگى، گاهى فكرى،
گاه اقتصادى و گاه سياسى و نظامى مجسم شود، همان است كه چهره دنياى امروز ما را
تاريك و سياه كرده، اقليتى در اين جهان داراى همه چيز و اكثريت عظيمى فاقد همه
چيزند، اين استعمار سرچشمه جنگها و ويرانيها و تبهكاريها و مسابقه كمرشكن
تسليحاتى است.
واژهاى را كه قرآن براى اين مفهوم به كار برده واژه استضعاف است كه درست قالب
اين معنى است، يعنى ضعيف ساختن به مفهوم وسيع كلمه، ضعيف ساختن فكر و سياست و
اقتصاد و هر چيز ديگر.
دامنه استعمار در عصر ما آن چنان گسترده است كه خود واژه استعمار نيز استعمارى
شده است چرا كه مفهوم لغوى آن كاملا واژگونه است.
به هر حال استعمار داستان غم انگيز طولانى دارد، كه مىتوان گفت سراسر تاريخ
بشر را در بر مىگيرد گرچه دائما تغيير چهره مىدهد ولى بدرستى معلوم نيست چه
زمانى از جوامع انسانى، ريشه كن خواهد شد، و زندگى بشر بر پايه تعاون و احترام
متقابل انسانها و كمك به پيشرفت يكديگر در تمام زمينهها خواهد انجاميد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 152