نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 377
نيست".
به همين دليل بسيار ديده شده كه اگر امواج بلا فرو نشيند و از چنگال مرگ رهايى
يابند باز به برنامههاى سابق بر مىگردند.
نظير اين تعبير كه در فوق خوانديم در اشعار و سخنان ادباى عرب و عجم نيز آمده
است، مانند.
اتت و حياض الموت بينى و بينها
و جادت بوصل حين لا ينفع الوصل
" به سراغ من آمد در حالى كه امواج مرگ ميان من و او قرار گرفته بود- او
آماده وصال گشت در آن هنگام كه وصال سودى نداشت"!
***
ولى،" امروز بدن تو
را از امواج رهايى مىبخشيم تا درس عبرتى براى آيندگان باشى" براى زمامداران
مستكبر و براى همه ظالمان و مفسدان، و نيز براى گروههاى مستضعف (فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ
خَلْفَكَ آيَةً) در اينكه منظور از بدن در اينجا چيست؟ در
ميان مفسران گفتگو است، اكثر آنها معتقدند منظور همان جسم بى جان فرعون است، چرا
كه عظمت فرعون در افكار مردم آن محيط چنان بود كه اگر بدنش از آب بيرون نمىافتاد
بسيارى باور نمىكردند كه فرعون هم ممكن است غرق شده باشد، و ممكن بود به دنبال
اين ماجرا افسانههاى دروغين در باره نجات و حيات فرعون بسازند، لذا خداوند بدن بى
جان او را از آب بيرون افكند.
جالب اينكه بدن در لغت- آن چنان كه راغب در مفردات گفته- به معنى جسد عظيم است
و اين مىرساند كه فرعون همانند بسيارى از مرفهين كه داراى زندگانى پر زرق و برق
افسانهاى هستند، اندامى درشت و چاق و چله داشت!.
ولى بعضى ديگر گفتهاند كه يكى از معانى" بدن" زره" است و اين
اشاره به آن است كه خداوند فرعون را با همان زره زرينى كه بر تن داشت از آب بيرون
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 377