نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 378
فرستاد تا بوسيله آن شناخته شود و هيچگونه ترديدى براى كسى باقى نماند.
اين نكته نيز شايان توجه است كه بعضى از جمله" ننجيك" چنين استفاده
نمودهاند كه خداوند دستور داد امواج، بدن او را بر نقطه مرتفعى از ساحل بيفكند،
زيرا ماده" نجوة" به معنى مكان مرتفع و زمين بلند است.
نكته ديگرى كه در آيه به چشم مىخورد اين است كه جمله فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ با فاء تفريع، آغاز شده و اين ممكن است اشاره به آن باشد كه آن ايمان بى روح
فرعون در اين لحظه نااميدى و گرفتارى در چنگال مرگ، اين ايمانى كه همانند جسم بى
جانى بود اين مقدار تاثير كرد كه خداوند جسم بى جان فرعون را از آب نجات داد تا
طعمه ماهيان دريا نشود و هم عبرتى باشد براى آيندگان! هم اكنون در موزههاى"
مصر" و" بريتانيا" يكى دو بدن از فراعنه به حال موميايى باقى مانده
است، آيا بدن فرعون معاصر موسى در ميان آنها است كه بعدا آن را به صورت موميايى
حفظ كردهاند يا نه؟ دليلى در دست نداريم، ولى تعبير" لِمَنْ خَلْفَكَ"
ممكن است اين احتمال را تقويت كند كه بدن آن فرعون در ميان اينها است، تا عبرتى
براى همه آيندگان باشد، زيرا تعبير آيه مطلق است و همه آيندگان را شامل مىشود
(دقت كنيد).
و در پايان آيه مىفرمايد: اما با اينهمه آيات و نشانههاى قدرت خدا و با
اينهمه درسهاى عبرت كه تاريخ بشر را پر كرده است،" بسيارى از مردم از آيات و
نشانههاى ما غافلند" (وَ إِنَّ
كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ).
***
و در آخرين آيه مورد بحث، پيروزى نهايى بنى اسرائيل و بازگشت به سرزمينهاى
مقدسه را پس از رهايى از چنگال فرعونيان چنين بيان مىكند:
" ما بنى اسرائيل را در مكان صدق و راستى منزل داديم" (وَ لَقَدْ بَوَّأْنا بَنِي إِسْرائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 378