نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 314
نخست مىگويد:" مجرمان و مشركان از روى تعجب و استفهام از تو سؤال
مىكنند كه آيا اين وعده مجازات الهى در اين جهان و جهان ديگر حق است؟
(وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ).
البته" حق" در اينجا در مقابل باطل نيست، بلكه منظور اين است كه آيا
اين مجازات و كيفر واقعيت دارد و تحقق مىيابد؟ زيرا" حق" و"
تحقق" هر دو از يك مادهاند البته حق در مقابل باطل اگر به معنى وسيع كلمه
تفسير شود، شامل هر واقعيت موجود مىگردد، و نقطه مقابل آن معدوم و باطل است.
خداوند به پيامبرش دستور مىدهد كه در برابر اين سؤال با تاكيد هر چه
بيشتر" بگو به پروردگارم سوگند اين يك واقعيت است و هيچ شك و ترديدى در آن
نيست" (قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌ).
و اگر فكر مىكنيد، مىتوانيد از چنگال مجازات الهى فرار كنيد اشتباه بزرگى
كردهايد، زيرا" هرگز شما نمىتوانيد از آن جلو گيرى كنيد، و او را با قدرت
خود ناتوان سازيد" (وَ ما
أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ).
در واقع اين جمله با جمله فوق از قبيل بيان مقتضى و مانع است، در جمله اول
مىگويد مجازات مجرمان يك واقعيت است، و در جمله دوم اضافه مىكند:
هيچ قدرتى نمىتواند جلو آن را بگيرد، درست مانند آيات 8 و 9 سوره طور إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ لَواقِعٌ ما لَهُ مِنْ دافِعٍ.
تاكيدهايى كه در آيه به چشم مىخورد قابل توجه است، از يك سو"
سوگند"، و از سوى ديگر كلمه" ان" و" لام تاكيد" و از سوى
سوم جمله" وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ" همه اينها تاكيد مىكند كه به هنگام ارتكاب جرمهاى
سنگين مجازات الهى حتمى است.
***
در آيه بعد روى عظمت اين مجازات مخصوصا در قيامت تكيه كرده مىگويد:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 314