نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 276
چه كسى شما را از آسمان و زمين روزى مىدهد؟" (قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ).
" رزق" به معنى عطا و بخشش مستمر است، و از آنجا كه بخشنده تمام
مواهب در حقيقت خدا است،" رازق" و" رزاق" به معنى حقيقى تنها
بر او اطلاق مىشود، و اگر اين كلمه در غير مورد او به كار رود، بدون شك جنبه
مجازى دارد، همانند آيه 233 سوره بقره كه در زمينه زنان شيرده مىگويد وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ
بِالْمَعْرُوفِ (پدران موظفند زنانى را كه فرزندانشان را شير
مىدهند بطور شايسته روزى دهند و لباس بپوشانند".
اين نكته نيز لازم به يادآورى است كه بيشتر روزيهاى انسان از آسمان است، باران
حياتبخش از آسمان مىبارد، و هوا كه مورد نياز همه موجودات زنده است نيز بر فراز
زمين قرار گرفته، و از همه مهمتر نور آفتاب كه بدون آن هيچ موجود زنده و هيچگونه
حركت و جنبشى در سرتاسر زمين وجود نخواهد داشت از آسمان است، و حتى حيوانات اعماق
درياها از پرتو نور آفتاب زندهاند زيرا مىدانيم غذاى بسيارى از آنها گياهان
بسيار كوچكى است كه در لابلاى امواج در سطح اقيانوس در برابر تابش نور آفتاب رشد و
نمو مىكند، و قسمت ديگرى از آن حيوانات از گوشت ديگر حيوانات دريا كه وسيله آن گياهان
تغذيه شدهاند استفاده مىكنند.
ولى زمين تنها به وسيله مواد غذايى خود ريشه گياهان را تغذيه مىكند و شايد به
همين دليل است كه در آيه فوق نخست سخن از ارزاق آسمان و سپس ارزاق زمين به ميان
آمده است (به تفاوت درجه اهميت) سپس به دو قسمت از مهمترين حواس انسان كه بدون آن
دو، كسب علم و دانش براى بشر امكانپذير نيست اشاره كرده مىگويد:" و بگو چه
كسى است كه مالك و خالق گوش و چشم و قدرت دهنده اين دو حس آدمى است"؟ (أَمَّنْ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 276